11 november 2013

5 manieren om schrijfproblemen te overwinnen

Klimt u als bestuurder of secretaris zelf in de pen - of toetsenbord - om teksten te schrijven voor uw vereniging of stichting? Dat kan best een lastige opgave zijn. Hoe begint u met bijvoorbeeld een belangrijke brief voor uw leden? Wat als u vastloopt? 5 veel voorkomende schrijfproblemen plus tips om de juiste werkwijze te vinden en sneller en makkelijker te schrijven.

Schrijfprobleem 1: Ik weet niet hoe ik moet beginnen

Beginnen met schrijven is misschien wel het moeilijkste moment in het hele schrijfproces. Geen zorgen. Een stroeve aanloop is heel normaal. Tips om er de vaart in te krijgen:

• Maak eerst een tekst schema. Neem hier alle onderdelen van de tekst in op. Het voordeel hiervan is dat je tijdens het schrijven niet meer hoeft na te denken over de opbouw van de tekst.
  • Begin eerst met steekwoorden als de zinnen niet spontaan komen. Na een tijdje ga je dan vanzelf op zinnen over.
  • Zeg hardop wat je wilt opschrijven en schrijf dat ook daadwerkelijk op. Daarna kan je spreektaal omzetten in goedlopende zinnen.

Schrijfprobleem 2: Ik loop steeds vast

Iedereen die schrijft, loopt wel eens vast. Schrik niet. Dit hoort gewoon bij het tot stand komen van een tekst. Tips om er opnieuw de gang in te krijgen: Vertel een denkbeeldige luisteraar wat je eigenlijk wilt opschrijven. Leg het onderwerp zo concreet mogelijk uit. Zo order je jouw gedachten.

Stap over op een ander onderdeel van de tekst. Onbewust blijf je toch bezig de ‘knoop’ te ontwarren. Als je later terugkeert naar het lastige gedeelte, zal je merken dat je verder bent gekomen.

Schrijfprobleem 3: Het kost te veel tijd

Schrijven is nu eenmaal een tijdrovende bezigheid. Het is lastig om heel snel iets op papier te zetten wat meteen goed is. Er is wel tijdwinst te behalen met deze tips:

• Plan voldoende tijd in voor een schrijfklus. Reken uit hoe lang je gemiddeld bezig bent met een pagina en koppel daar een werkschema en een doel aan. Bijvoorbeeld: ‘het tweede hoofdstuk kost mij vier uur’.
  • Wacht niet tot er inspiratie komt: die komt meestal tijdens het schrijven.
  • Verdiep je goed in een bepaald onderwerp. Hoe meer je weet, hoe makkelijker het wordt erover te schrijven.

Schrijfprobleem 4: Ik heb een hekel aan schrijven

Een hekel hebben aan schrijven, heeft vaak te maken met een verkeerde werkwijze of belemmerende overtuigingen over schrijven. Deze tips kunnen daar wellicht iets aan veranderen: Geef jezelf een afgebakende opdracht. Bijvoorbeeld: ‘Vandaag schrijf ik twee pagina’s van een presentatie’. Leg de lat niet te hoog: dat remt alleen maar af.

Zoek een werkplek waar je ontspannen kunt werken en schrijf op de momenten waarop je de meeste energie hebt.

Beloon jezelf als het schrijven klaar is. Stel jezelf iets in het vooruitzicht wat je prettig vindt.

Schrijfprobleem 5: Ik ben niet goed in schrijven

Natuurlijk heeft schrijven voor een deel met talent en inspiratie te maken, maar met een goede werkwijze kan iedereen een heel eind komen. Schrijven kan je leren. Tips:

• Schrijf elke dag een stukje tekst. Kies daarvoor een vast moment. Het maakt niet uit waarover je schrijft, als je maar schrijft.
  • Stel niet al te hoge eisen aan jezelf. Waarschijnlijk ben je veel te kritisch. Dat remt ook weer af en maakt dat je het schrijven als extra lastig ervaart. Bedenk dat niemand de eerste versie van een tekst hoeft te lezen.
Lees ook...