27 september 2012

Carnaval in fraudeland

Carnaval: ook in zo'n tijd van vrolijkheid en leut worden sommige verenigingen geconfronteerd met fraude vanuit de eigen gelederen – zelfs carnavalsverenigingen! Zoiets zet een flinke domper op de feestvreugde.

Maar liefst vier fraudegevallen bij carnavalsorganisaties verschenen de afgelopen weken in de pers. De carnavalsvereniging in Doetinchem heeft aangifte wegens verduistering gedaan tegen een voormalig Prins Carnaval.
Een dweilband uit Goes probeert bijna € 6.000 van een frauduleuze penningmeester terug te krijgen.
De penningmeester van de Pretboys uit Dongen is er met € 12.000 vandoor gegaan die bestemd was voor het jaarlijkse gehandicaptenbal. En de penningmeester van een ‘café spaarkas’ in Maastricht heeft het door de 111 leden zo trouw gespaarde feestgeld vergokt.

Omstandigheden
Hoe groot de kans is dat iemand fraude pleegt, is onder meer afhankelijk van de omstandigheden. Zodra de penningmeester van uw vereniging een grote erfenis van een overleden tante ontvangt, wordt de kans dat hij geld uit uw verenigingskas steelt een stuk kleiner. Maar als de privé-schulden van uw penningmeester zover oplopen dat zelfs zijn huis moet worden ontruimd (zoals bij de Pretboys) is het eigenlijk niet zo verbazingwekkend dat de kas van de vereniging het letterlijk en figuurlijk moet ontgelden. En als de penningmeester gokverslaafd is (zoals bij de spaarkas in Maastricht) is het geld van de vereniging ook niet veilig meer.

Gelegenheid
Als bestuur heeft u de omstandigheden veelal niet in de hand. Hoogstens kunt u hierop attent zijn. Wat u als bestuur wél in de hand kunt houden, is de gelegenheid. U kent natuurlijk het gezegde “de gelegenheid maakt de dief”. U zult als bestuur dus maatregelen moeten nemen om te zorgen dat er zo min mogelijk gelegenheid is.
In een eerder artikel gaf ik al de tip om de financiële mutaties op de bankrekening door een tweede penningmeester of een ander bestuurslid te laten volgen. In de tweede aflevering in deze rubriek adviseerde ik om zorg te dragen voor een goed functionerende kascommissie, die de jaarlijkse controle van het financieel verslag heel gedegen uitvoert.

Contant geldverkeer beperken
Een derde eenvoudige tip is de volgende: beperk het contante geldverkeer zo veel mogelijk. Contant geld heeft een grote aantrekkingskracht en is veel moeilijker controleerbaar dan geld op de bankrekening. Stimuleer dus zoveel mogelijk dat betalingen aan de vereniging per bank worden gedaan. Spreek binnen het bestuur af dat betalingen door de vereniging uitsluitend per bank mogen gebeuren. Het grote voordeel hiervan is dat alle mutaties in het banksaldo ‘automatisch’ worden geregistreerd. Als het niet mogelijk is om contante ontvangsten helemaal af te schaffen, spreek dan in ieder geval af dat de penningmeester onmiddellijk contant geld bij de bank afstort zodra het saldo hoger is dan een X-bedrag. Uiteraard vraagt u aan de kascommissie om de naleving van deze afspreken goed te controleren.

Zoals gezegd: de gelegenheid maakt de dief. Weet u wie de gelegenheid maakt? Dat bent ú als bestuur!

In de media verschijnen regelmatig berichten over fraude bij verenigingen en stichtingen. Drs. Maarten den Ouden, registeraccountant en auteur van De Kascommissiegids, geeft in nieuwe reeks naar aanleiding van fraudegevallen tips om deze tegen te gaan. Kortom, hoe een goede organisatie en een goede controle fraude kan helpen voorkomen.
FRAUDE: Penningmeester verduistert geld wijkvereniging »
FRAUDE: Jarenlange fraude binnen een vereniging »

FRAUDE: Belastingfraude? »

De Kascommissiegids bevat niet alleen praktische checklists voor de jaarlijkse ‘kascontrole’, maar ook andere concrete tips om het geldverkeer en de administratie te beveiligen.

Lees ook...
No data was found