27 september 2012

TIP: Verbeter de sfeer

Een sfeer van roddelen, mopperen en verwijten, jammer genoeg is dit er bij veel organisaties ingeslopen. Maar een klaagcultuur draagt niet bij aan de doelen van de vereniging of stichting. Hoe zorgt u ervoor dat er weer plezier in de groep komt?

Een donkere stemming is niet in één dag ontstaan. Het is dan ook onmogelijk om snel een omslag te maken. Realiseer u dus dat er een lange adem nodig is om de cirkel te doorbreken. De volgende tips zijn een goed begin om de situatie aan te pakken:

1. Begin bij uzelf
  2. Maak de sfeer bespreekbaar
  3. Focus op het goede

1. Begin bij uzelf
Pas om te beginnen uw eigen gedrag aan. Zo bent u een voorbeeld voor anderen. Lukt het niet om het gewenste gedrag te vertonen, stop dan in elk geval met te doen waar u zelf zo’n hekel aan heeft. Hou bijvoorbeeld op met over iemand te praten die er zelf niet bij is of klaag niet langer over zaken die buiten uw eigen verantwoordelijkheid of invloed liggen.

2. Maak de sfeer bespreekbaar
Zet de sfeer op de agenda van het eerstvolgende overleg waar u bij bent. Leg uit waarom dit voor u een belangrijk punt is en vertel wat de kosten en baten zijn. Doe dit zonder klagen, verwijten en roddelen, kortom laat het ongewenste gedrag achterwege. Het is prima als dat lastig is en als anderen dat aan u kunnen zien. U bent tenslotte geen heilige, maar een betrokken collega-vrijwilliger.

3. Focus op het goede
Elke organisatie heeft problemen. Wat uw club uniek maakt, zijn juist de successen. Zoals een jubileum, nieuwe aanwinsten (vrijwilligers, leden of materiële zaken) of een belangrijk doel dat gehaald is. Herken positieve gebeurtenissen en vier deze samen. Er is beslist genoeg om trots op te zijn!

Lees ook...