Checklist: Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap
Waarom zouden potentiële sponsors zich bij u aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is uw boodschap.

Zoek sponsors die aansluiten bij uw organisatie
Sponsoren werken het liefst samen met een organisatie die past bij hun doelgroep. Van beide kanten geldt dat u geassocieerd wilt worden met de samenwerkende organisatie en dat een samenwerking geen negatieve invloed heeft. Van belang is dat de kernwaarden van de sponsor en de gesponsorde op één lijn liggen. Zo sponsort de Moes bouwgroep (projectontwikkeling en bouw) onder andere Voetbalvereniging Jonge Kracht: “Moes is trots op en hecht veel waarde aan de sponsoring van sportactiviteiten en sponsoring op het gebied van cultuur. Deze manier van werken kent alleen maar winnaars: de gesponsorde partijen kunnen rekenen op steun van de kant van Moes, terwijl ondertussen de naamsbekendheid van Moes vergroot wordt en wij op een ongedwongen manier met onze doelgroepen in contact kunnen komen,” meldt Moes op haar website.

Verkoop uw organisatie in een paar minuten
Zorg ervoor dat u in staat bent in een paar minuten op een boeiende en pakkende manier de unieke eigenschappen van uw organisatie te presenteren. Deze mini-presentatie kan erg goed van pas komen wanneer u potentiële financierders of sponsors tegen het lijf loopt. Het maakt een professionele indruk als u in korte tijd duidelijk kunt maken waar uw organisatie voor staat.

Passieve benadering
Een passieve benadering betekent dat u informatie verstrekt over uw aanbod. Bijvoorbeeld een brochure waarin het doel en de werking van uw organisatie worden uitgelegd. Hierbij moet de nadruk liggen op het resultaat. Wat levert het een sponsor op om met u in zee te gaan? Zorg ook voor een informatieve website met een apart gedeelte voor/over sponsors. Maak gebruik van de interactieve mogelijkheden om contact te leggen zoals een antwoordformulier en een nieuwsbrief waarin u sponsors regelmatig op de hoogte houdt van uw activiteiten.

Actieve benadering
Daadwerkelijk contact leggen met de (potentiële) sponsor en deze benaderen om met u samen te werken. Ga niet in het wilde weg sponsorverzoeken de deur uit doen, denk goed na welke organisatie bij u aansluit. Bied een goed uitgewerkt voorstel aan met de mogelijkheden per brief of e-mail, bijvoorbeeld geld, shirtsponsoring en dergelijke. Kijk van tevoren of u het voorstel aan een afdeling sponsoring kunt richten, aan de directie of een ander contactpersoon. Gaat het om grotere projecten dan is het verstandig een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek.

Netwerken
Netwerken betekent eigenlijk dat u moet zorgen voor de juiste contacten. Het begint meestal in uw eigen omgeving met vrienden en kennissen die op hun beurt anderen weer kunnen enthousiasmeren voor uw organisatie. Schrijf u verder in voor seminars en workshops (bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel) en sla uitnodigingen voor borrels en informatiebijeenkomsten (bijvoorbeeld van de gemeentelijke dienst waar uw vereniging onder valt) niet af. Pak netwerken gestructureerd aan en houd nieuwe contacten ‘warm’ met een snelle follow-up en onderhoud de relaties.

Ondersteunende middelen
U heeft allerlei ondersteunende middelen nodig om uw organisatie een ‘gezicht’ te geven. Tijdens netwerkbijeenkomsten en gesprekken met sponsors kunt u niet buiten een professioneel visitekaartje. U verhoogt de professionaliteit en betrouwbaarheid van uw vereniging ook met een eigen huisstijl. Gebruik op alle uitingen (brochures, briefpapier, website en visitekaartjes) een onderscheidend logo, al dan niet gecombineerd met een steunkleur en slogan.