De optimale ruil tussen u en uw vrijwilligers

Hoe bepaalt u de ruilrelatie?
Het lijkt op het maken van een boodschappenlijstje:

Wat heeft u te bieden?
Zet op een rijtje wat u op dit moment allemaal te bieden heeft aan vrijwilligers. Maak daarbij gebruik van de kennis en ervaring van bestaande vrijwilligers. Let op: uw aanbod gaat niet alleen over tastbare zaken zoals een kerstgeschenk, een uitje en een onkostenvergoeding, maar zeker ook over immateriële zaken zoals scholing, de kans om nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe vaardigheden op te doen, en zelfs het bieden van een goed gevoel.

Wat nog meer?
Bedenk wat u nog meer zou kunnen bieden, vooral als uw eerste lijstje voornamelijk bestaat uit aanbod dat voor één bepaald type betrokkenen of vrijwilligers geschikt is. Vraag ook eens aan bekenden die geen vrijwilliger zijn wat zij zouden willen als tegenprestatie voor de inzet van hun tijd.

Wat wilt u van de vrijwilliger?
Maak nog een lijstje, maar nu van alles wat u van vrijwilligers wilt:
  • Naar wat voor motivatie bent u op zoek?
  • Welke kwaliteiten en competenties moeten ze hebben?
  • Welke kennis en ervaring moeten ze meenemen?
  • Is een bepaalde vooropleiding vereist?
  • Hoeveel uur moeten ze beschikbaar zijn?
  • Met welke frequentie moeten ze vrijwilligerswerk doen?
  • Bent u op zoek naar vaste of flexibele vrijwilligers?
  • Welke vrijheid hebben ze om hun werk uit te voeren?
  • Moeten ze rapporteren en gesprekken voeren…?
Is er een match?
Leg die twee lijstjes naast elkaar. Zit er een match tussen wat u te bieden heeft en wat u daarvoor terugverwacht? Kunt u ‘pakketten’ maken die aansprekend zijn voor een bepaald soort vrijwilligers? Als er geen match is, kunt u twee dingen doen: meer bieden of minder vragen.

Maak de ruilrelatie bekend
Als u eruit bent wat de kern van uw vraag en aanbod is en er evenwicht is tussen wat u zoekt en biedt, is het tenslotte zaak om dit kenbaar te maken. Op uw website, in uw nieuwsbrief, bij bijeenkomsten, in advertenties en op uw Facebook-pagina laat u zien wat uw vereniging of stichting te bieden heeft en wat u verwacht van nieuwe vrijwilligers.
VrijwilligersDit artikel is afkomstig uit de pocket Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers. De gezamenlijke uitgave van V&S en MOVISIE beschrijft praktisch hoe u onbetaalde medewerkers kunt vinden en binden. Wij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Meer informatie en bestellen »