27 september 2012

Uw financiële huishouding op orde

Het is van groot belang de financiële huishouding van uw organisatie op orde te hebben. Een aantal richtlijnen om de kans op financiële problemen voor uw club te verkleinen.

Mocht uw organisatie in de financiële problemen komen, dan is een plan van aanpak onontbeerlijk. Wat moet er gebeuren en wie moet wat doen? Laat u als bestuur hierin bijstaan door een financieel adviseur, wellicht is er een onder uw leden of relaties aanwezig?

De basis voor het voorkomen van een financieel fiasco is een goede financiële huishouding binnen uw organisatie:

Het stroomlijnen van inkomsten
Het innen van contributies, cursusgeld en andere ledenbijdragen is niet zelden een bron van zorg voor bestuurders. En ook beloofde donaties worden niet altijd ontvangen. Gelukkig kunt u maatregelen treffen om deze inkomsten tijdig en soepel in de kas te laten glijden.
Geld innen of ontvangen? Maak het makkelijk »

Uitblijvende inkomsten
Betalingen die niet op tijd binnen komen kunnen uw organisatie in grote problemen brengen. Hoe gaat u hier mee om? Zeker als het gaat om contributies van leden of bijdragen van donateurs is dit een gevoelige kwestie. Met kant- en klare betalingsherinneringen en Sommatie-Ingebrekestellingen om te versturen.
Als er niet betaald wordt »
Betaal met beleidVoor de penningmeester (en de overige bestuursleden) is het zaak grip op de betalingen te houden. Hoe zet u een sluitend systeem op om de facturen die binnenkomen te verwerken, de betalingen te structureren en geen betalingsachterstand of schulden op te lopen?
Betalen zonder kopzorgen »
Loop geen belastingschuld opVerenigingen en stichtingen moeten in bepaalde gevallen ‘ondernemersbelasting’ betalen, ook al is er geen sprake van een winstoogmerk. Niets is vervelender dan geconfronteerd te worden met een flinke belastingaanslag, terwijl u niet eens wist dat u belastingplichting bent. Met welke belastingen kan uw organisatie te maken krijgen?
Belasting betalen »

Tip!
“Als stok achter de deur kunt u natuurlijk ook altijd nog een sport-/deelnameverbod instellen wanneer betaling van de contributie of boetes (te lang) uitblijft. Ik pas dat zelf ook een heel enkele keer toe als mensen ons echt een beetje in de maling proberen te nemen met de betaling. Het is een zware ingreep dus u moet er een beetje voorzichtig mee zijn maar bij mij werkt het wel altijd. Wat wij ook doen is de betaling van contributie als voorwaarde stellen om bijvoorbeeld te mogen afzwemmen. Ik denk dat iedere vereniging wel een activiteit en/of evenement heeft waarbij ze dit zouden kunnen instellen. Wij maken dit het hele jaar kenbaar in onze informatieboekjes en ook op de uitnodiging voor het afzwemmen staat het nog eens vermeld. Op die manier weet iedereen waar hij aan toe is en het werkt altijd prima.”
Irma Willersen-Greeve is penningmeester bij Zwemvereniging D.J.K.-ZAR in Amsterdam en werkzaam bij Incassobureau I.P.B., dat gratis incasso aanbiedt voor verenigingen.

Lees ook...