Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor een overzichtelijke homepage

De homepage van jouw website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor organisatie ben je, wat is jouw aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Richt je je op (potentiële) leden, maar ook op sponsors? Gebruik deze termen dan ook in het navigatiemenu, zodat er een duidelijke keuzemogelijkheid wordt geboden. Maak het menu niet te uitgebreid: ga uit van maximaal zeven onderwerpen.

Wees zuinig met informatie

Bied niet teveel informatie tegelijk aan op de homepage. Dat geeft vaak een rommelige indruk, en het maakt de site onoverzichtelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen binnen een tiende van een seconde een website beoordelen. Houd het algemeen. Uitgebreidere informatie bied je aan op de dieper liggende webpagina’s. Tip: pas op met de aanduiding ‘laatste wijziging’; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing. Als er staat dat de laatste update een jaar geleden was, blijven bezoekers weg.

Maak de navigatie makkelijk

Als bezoekers doorklikken naar andere pagina’s, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de website bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruik je het logo van de organisatie op de site? Maak het dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers te veel moeten klikken om bijvoorbeeld iets in de webwinkel te kopen of een reactie formulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.

Vermeld contactgegevens

Zorg dat bezoekers snel de contactgegevens kunnen vinden, bijvoorbeeld onderaan op elke pagina. Dit is niet alleen makkelijk, maar het komt ook professioneel over als bezoekers ‘de mensen achter de website’ makkelijk kunnen bereiken. Denk aan het belang van zoekmachines

De overgrote meerderheid van de online bevolking gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren op internet. Jouw website moet aan een aantal technische en inhoudelijke eisen voldoen om het bijvoorbeeld Google ‘naar de zin’ te maken. Als je een website laat bouwen, bespreek dit dan met de ontwerper.

Bedenk een aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit zijn zogenoemde keywords, die passen bij de aard van jouw organisatie: bijvoorbeeld voetbal. Deze keywords worden toegevoegd aan de technische bron van de webpagina’s. Dit is een van de plaatsen waar zoekmachines op selecteren.

Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden en eindigt rechtsboven. Om die reden zal je niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als je bepaalt op welke plek je belangrijke zaken onder de aandacht wilt brengen.

Surfers lezen minder, maar scannen meer

Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea’s (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als je toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld voor jouw statuten of jaarverslag), bied dan de mogelijkheid deze te printen.

Test de website regelmatig

Een website is nooit af. Het is een dynamisch medium, dat regelmatig moet worden beoordeeld op usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Laat de website beoordelen door mensen voor wie die gemaakt is: jouw leden. Een middagje testen kan zeer nuttige informatie opleveren.