Het beveiligen van jouw pand en goederen

Het beveiligen van uw pand en goederen

Voorkomen is beter dan blussen

Veel organisaties die getroffen zijn door brand, gaan failliet aan de gevolgen. Wil je dit risico uitsluiten? Je kan de kans op brand beperken door in kaart te brengen waar licht ontvlambare materialen en apparaten staan in jouw gebouw. Neem vervolgens brandwerende en -vertragende maatregelen. De Arbowet verplicht je om de veiligheidsrisico’s op de werkvloer, in de breedste zin van het woord, in kaart te brengen in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarnaast is het raadzaam om voor specifieke risico’s zoals brand een preventieplan te maken, waarin de brandwerendheid van bijvoorbeeld trappenhuizen en gangen, de staat van installaties en blussystemen bekeken wordt. Zo’n analyse is een deskundig klusje door de complexe regelgeving die per gemeente kan verschillen. Vraag hulp aan de plaatselijke brandweer of een preventiebedrijf.

Dit kan je zelf doen

• Het is raadzaam om van belangrijke informatie regelmatig een back-up te maken. Die het beste extern bewaard wordt. Bewaar je de informatie toch liever zelf? Gebruik dan speciale brandwerende kasten.
  • Beperk papiermassa. Brand grijpt nog sneller om zich heen door open archiefkasten, stapels oude tijdschriften en ander papierwerk. Zorg dat de werknemers van deze regels op de hoogte zijn en breng het regelmatig onder de aandacht.
  • Bij evenementen, of in de kantine moeten versieringen als slingers, geïmpregneerd worden met een brandvertragend middel.

Ontruimingsplan

Een ontruimingsplan is de volgende stap. Wie onderneemt welke actie in geval van een calamiteit, wanneer moet er worden ontruimd en wat zijn de interne en externe alarmprocedures? Daarnaast bevat het een overzicht van de eigenschappen van het gebouw, alarmgegevens en het aantal aanwezige personen. Meestal is het ontruimingsplan onderdeel van een bedrijfshulpverleningsplan. Net als bedrijven moeten verenigingen met personeel volgens de Arbowet bedrijfshulpverlening (BHV) organiseren. Alle werknemers moeten op de hoogte zijn van dit plan waarin staat gemeld wat de gang van zaken is.

Water- en stormschade

Druppels langs de muur door lekkage of pootjebaden in dertig centimeter water: er zijn verschillende soorten waterschade. Constructiefouten en achterstallig onderhoud zijn vaak de boosdoeners. Zo inventariseer je de zwakke plekken rondom het pand:

• Laat alle waterafvoer regelmatig controleren door een deskundige en vraag hem te kijken of de plaatsing en de constructie toereikend is. Regenwaterafvoer verdient extra aandacht vanwege het mogelijke instortingsgevaar van het dak.
  • Bekijk regelmatig of de laag grind op het dak overal even dik is in verband met de afwatering.
  • Uitstekende delen op het gebouw en verouderde dakbedekking zijn meestal de oorzaak van stormschade aan een pand. Controleer regelmatig of beide juist bevestigd zijn.
  • Als de hoekranden van het dak loszitten, bestaat de kans dat het dak tijdens storm gelift wordt. Bekijk regelmatig de bevestiging, zeker na storm.
  • Bij een naderende storm is het aan te raden losse goederen op het bedrijfsterrein naar binnen te halen of vast te zetten.

Jouw apparaten watervrij

Een beetje vocht is soms al voldoende om gevoelige apparatuur te ontregelen. Waterschade aan apparaten komt vaak door breuk in de kunststofverbindingsslang die veelal onder druk staat. Preventief oude slangen vervangen helpt, net als opletten of de slang niet wordt beschadigd door scherpe voorwerpen. Ook kan je een doorstroombegrenzer instellen of de waterafvoer handmatig afsluiten. Kijk in de onderhoudscontracten hoe vaak een apparaat gecontroleerd moet worden. Zet elektronische apparaten zoals printers niet in de buurt van leidingen en zet ze niet op de grond. Dat geldt ook voor goederen. Plaats die op een verhoging, bijvoorbeeld met behulp van stellingen of pallets. Plaats waterdetectie bij apparatuur die beslist moet worden beschermd.

Stroomstoring

Stroomstoring kan zorgen voor veel schade. Preventie is moeilijk, omdat je er vaak niks tegen kunt doen. De belangrijkste noodvoorziening tegen stroomuitval, naast een goede verzekering, is een aggregaat. Deze zorgt voor de werking van de koeling, servers of alarminstallaties.

Breng in kaart hoe de elektra loopt en inventariseer de risico’s. Een vereniging met een eigen verenigingsgebouw en/of een grote voorraad in de koeling van de kantine loopt bijvoorbeeld meer schade op bij een flinke stroomstoring dan een vereniging zonder.

Schade voorkomen bij apparatuur

Voorkom spanningsonregelmatigheden door stekkerdozen met voedingsbeveiliging, die stroomstoten met te hoge spanning opvangen. Deze beveiliging is bedoeld voor pc’s, printers en audio- en videosystemen en kost iets meer dan € 10,-. Voor ongeveer € 3000,- kan je een UPS systeem aanschaffen. UPS staat voor Uninterruptable Power Supply. Deze zorgt voor een constante netspanning, door tijdelijke stroomvoorziening en uiteindelijk voor een gecontroleerde shutdown van de server. Er kunnen een server en vijf pc’s op draaien.

Inbraakpreventie

Om te inventariseren hoe inbraak(on-)veilig jouw organisatie is, is naast gezond verstand een deskundig oog nooit weg, bijvoorbeeld van de politie. Een beveiligingsbedrijf in bezit van Borg-certificaten is ook een optie. Het Borg-keurmerk is een initiatief van de beveiligingsbranche, het Verbond van Verzekeraars en de overheid.

Zelf bepalen hoeveel risico jouw pand loopt? Het Nationaal Centrum voor Preventie hanteert een puntensysteem voor inbraakbeveiliging, bijvoorbeeld over de attractieve waarde en inboedelwaarde. Aan de hand van het systeem wordt bepaald of bouwkundige maatregelen gewenst zijn, net als de aanschaf van een alarmsysteem, kluis of inbraakwerende kasten.

Kijk ook eens door de ogen van de inbreker naar het gebouw. Een kleine 70% van de inbrekers komt via de achterkant binnen. Zie je bomen, containers of andere obstakels staan vlakbij het pand of onder de ramen? Hoe zou jij naar binnen proberen te komen?

Voor het hang en sluitwerk kan je het beste gebruikmaken van een erkend Politiekeurmerk Veilig Wonenbedrijf (kortweg: een erkend PKVW bedrijf).

Elektronisch beveiligen

Informeer, voor je een alarm aanschaft, naar de gemeentelijke bepalingen omtrent de maximale geluidssterkte en de tijdsduur van het signaal. Als je op last van de verzekeringsmaatschappij een alarminstallatie moet aanschaffen, moet dit systeem altijd aangelegd worden door een Borg-erkend beveiligingsbedrijf. In geval van camerabeveiliging ben je verplicht daarop te wijzen via borden. Zet de videorecorder in een afsluitbare ruimte. Zo kan de inbreker niet aan de haal gaan met het bewijs.

Cameratoezicht

Als je camera’s ophangt, ben je wettelijk verplicht om rekening te houden met de privacy van het personeel, vrijwilligers en de leden. Attendeer hen op het gebruik van camera’s met een waarschuwingssticker bij de ingang van het bedrijf en houd je altijd aan de voorwaarden voor cameragebruik:

• Camera’s hangen niet op plekken ‘waar men onbevangen zichzelf moet kunnen zijn’ (kleedkamers, wc’s);
  • Het cameragebruik is zo gericht mogelijk;
  • Beelden worden maximaal 24 uur bewaard. Zijn er opnamen gemaakt van een incident, zoals een diefstal of vernieling, dan mogen deze worden bewaard tot de zaak is afgehandeld;
  • Je maakt gebruik van camera’s omdat eerdere preventiemaatregelen niet toereikend bleken.

Een kluis kopen

Indien je meer dan € 12.500,- aan attractieve goederen in huis heeft, zoals geld of waardepapieren, dan stelt de verzekeraar een inbraakwerende kast of kluis verplicht. Verkies cijfers boven sleutels. Die laatste zijn makkelijker te kraken en sleutels raken sneller zoek. Vraag bij de aanschaf naar de waarde-indicatie, het bedrag dat maximaal is verzekerd.

Slim verzekeren

Om faillissement na een ramp te voorkomen, is een goede verzekering een must. Verzeker je tegen een van de bovenstaande rampen of sluit u meerdere verzekeringen af? De moderne brandverzekering dekt de financiële gevolgen van ‘een vermindering of stagnatie van het productie of bedrijfsproces’. Dat is dus veel meer dan alleen brandschade: ook blikseminslag, storm, water, ontploffing en inbraakschade.

Wie doet wat?
De verzekeringsmaatschappij: vraag jouw verzekeraar wat deze kan betekenen omtrent preventie. Sommige maatschappijen geven flinke korting op de premie, zodra er beveiligingsmaatregelen getroffen zijn. Het bestuur: inventariseer met een beveiligingsbedrijf of de politie hoe je optimaal beveiligt. Jouw personeel/vrijwilligers/bestuursleden: stel regels op wie verantwoordelijk is voor het veilig achterlaten van het gebouw aan het einde van de werkdag. Wie sluit de lamellen, bergt de waardevolle apparatuur op, stelt het alarm in of sluit de deuren en ramen?