1 oktober 2012

Gulle gevers in het ANBI-tijdperk

En? Is uw vereniging of stichting al erkend als ANBI? Per 1 januari 2008 kunt u fiscaal gezien maar beter deel uitmaken van een 'algemeen nut beogende instelling' in de ogen van de Belastingdienst. U hoeft dan bijvoorbeeld geen successierecht of schenkingsrecht meer te betalen over ontvangen erfenissen en schenkingen en uw donateurs mogen giften fiscaal aftrekken. Kunt u geen ANBI worden? Dan is dat slecht nieuws voor u én voor uw gulle gevers uit het bedrijfsleven. Zij kunnen hun giften aan u fiscaal niet meer aftrekken.

Tja, daar staat u dan als sportvereniging, personeelsvereniging of andersoortige club die bij voorbaat al door de Belastingdienst is uitgesloten van het ANBI-schap. De kans bestaat dat uw donateurs nu gaan terugkrabbelen. Ik zou zeggen, zoek de oplossing in sponsoring. Dat wil zeggen, bied altijd tegenprestaties met een aantoonbaar zakelijk belang voor de gevers. Maar let op: de tijden zijn veranderd, uw verkooppraatje moet worden afgestoft en ik zal u daar een beetje bij helpen.

Tot kort geleden kon u donateurs en sponsors altijd keurig in een paar zinnen wijzen op de fiscale voordelen van ondersteuning. ‘Uw giften -waarvoor wij dus niets terug hoeven te doen- zijn aftrekbaar mits hoger dan € 227,- en lager dan 6% van uw nettowinst. Uw sponsoring -waarvoor wij dus tegenprestaties leveren- ziet de fiscus normaal gesproken als een zakelijke en dus aftrekbare kostenpost, te vergelijken met een uitgave voor reclame.’

De eerste zin geldt nu dus alleen nog voor ANBI’s en met die tweede zin komt u ook niet meer weg. De fiscus en rechters lijken namelijk strenger te worden met betrekking tot het accepteren van sponsoruitgaven als zakelijke kosten. In 2002 besloot de Hoge Raad dat een ondernemer zijn sponsorkosten maar voor een kwart mocht aftrekken. De man was paardengek en dacht, zoals zo vaak bij sponsoring, het nuttige met het aangename te kunnen verenigen. Met eigen paarden werd deelgenomen aan wedstrijden, hoge kosten in ruil voor een beetje prijzengeld en een beetje reclame. ‘Geen redelijk denkend ondernemer kan het zakelijk belang van deze uitgaven volhouden. Aftrekbaarheid kan worden uitgesloten indien en voorzover uitgaven zijn gedaan ter bevrediging van persoonlijke behoeften van aandeelhouders’, zo besliste de Hoge Raad. In 2005 diende een vergelijkbare zaak voor de Rechtbank in Arnhem, met vergelijkbare uitkomst.

Stel dat de fiscus ook het zakelijk belang van uw sponsors eens echt gaat onderzoeken… Ik ben bang dat veel sponsorrelaties de test dan niet zouden doorstaan. Tot 2008 was er dan nog het ‘fiscale vangnet van de gift’. Maar als dat ook weg is, dan zou de lol er voor een sponsor wel eens snel af kunnen zijn. En daarom adviseer ik: geef uw gulle gevers altijd waar voor hun geld, maak er echte sponsors van. Goede sponsoring is voor beide partijen goud waard en u voorkomt gedoe met de Belastingdienst.

Lees ook...
No data was found