Personeel werven via internet

Personeel werven via het internet

Webwerving‘ is een populaire wervingsmethode. Vooral (hogeropgeleide) jongeren maken bijna vanzelfsprekend gebruik van internet om een baan te vinden. In vergelijking met een advertentie in gedrukte media, zijn de kosten van online adverteren laag. Terwijl het bereik veel groter is. Het middel is snel inzetbaar en de drempel om te reageren is voor werkzoekenden laag.

In die laagdrempeligheid schuilt echter ook een nadeel: het vergroot de kans op onbruikbare reacties.
Verder kan geen enkele digitale vacaturebank garanderen dat kandidaten hun cv en loopbaanwensen naar waarheid invullen en dat (voormalig) werkzoekenden hun gegevens verwijderen als ze niet meer in de markt zijn. Dat wordt dan ook vaak expliciet vermeld in de disclaimer.

Gebruik van vacaturesites

Online personeel werven kan via vacaturesites zoals Megajobs, Jobtrack, Monsterboard, Intermediair of de Nationale Vacaturebank. Vaak kan je doorklikken naar het regionale gedeelte. De tarieven hiervoor lopen uiteen van zo’n € 100,- tot € 500,-. De prijs is deels afhankelijk van het aantal vacatures, hoe lang je deze plaatst, het toevoegen van een logo of de keuze van een prominentere plaats op de website. Zoek je vrijwilligers? Surf dan eens naar de website van de Vrijwilligerscentrale.

Door het grote aanbod van vacatures, is de kans op een goede vangst groot. Bijkomend voordeel is dat vacatures vaak automatisch worden doorgeplaatst op branchegerichte en regionale sites. Ook kunnen werkzoekenden vacatures die aansluiten bij hun profiel per e-mail ontvangen. Omdat dit ook op anonieme basis kan, is dit een prima manier om jezelf onder de aandacht te brengen van de meest gewilde werknemers. Diegenen die prima functioneren bij hun huidige baas, maar open staan voor een verbetering.

Maak gebruik van jouw eigen website

Vergeet jouw eigen website niet. Plaats hier bijvoorbeeld vacatures onder het kopje ‘werken bij…’ of biedt geïnteresseerden standaard de mogelijkheid een open sollicitatie te sturen of te reageren via een standaard sollicitatieformulier. Houd er rekening mee dat werkzoekenden vaak kijken op de website van de vereniging waar ze willen solliciteren. Geef op jouw website daarom duidelijke informatie over jouw vereniging.

Tips voor het werven via internet:

• Link indien mogelijk vanuit de vacature door naar jouw eigen website en bied geïnteresseerden de mogelijkheid om informatie aan te vragen over jouw vereniging en de vacature. Een telefoonnummer is wenselijk voor werkzoekenden die liever mondeling iets over de baan, de collega’s en de organisatiecultuur aan de weet komen;
  • Kijk eens of er op de site van jouw overkoepelende organisatie (indien van toepassing) een mogelijkheid is om vacatures te plaatsen. Je kan daar gerichter zoeken naar vakinhoudelijk geschoold personeel dan via algemene vacaturesites;
  • Vergelijk de kosten van verschillende sites. Heb je het komende jaar hoogstens twee nieuwe medewerkers nodig, kies dan – indien mogelijk – voor betaling per geslaagde bemiddeling. Zit je regelmatig verlegen om goed personeel, dan is een jaarabonnement (‘vacaturepakket’) het overwegen waard;
  • Wed niet op één paard. Werven via internet is relatief goedkoop, snel en makkelijk, maar andere wervingsmethoden hoeven niet overboord te worden gegooid. Ze kunnen naast vacaturesites nog wel degelijk goede medewerkers opleveren voor jouw vereniging.

Omgaan met sollicitaties per e-mail

Internet is eenvoudig, snel en direct. Maar voor het versturen en behandelen van sollicitaties per e-mail gelden echter geen andere normen dan voor brieven die per post zijn verstuurd. Tegenwoordig wordt er meer via de mail gesolliciteerd dan via de post. Enkele tips:

• Print de e-mails bij voorkeur direct uit en bewaar ze bij de andere sollicitatiebrieven;
  • Bewaar de originele e-mails overzichtelijk in een makkelijk terug te vinden map;
  • Maak geen onderscheid tussen schriftelijke en elektronische sollicitatiebrieven: selecteer ze op dezelfde wijze;
  • Stuur altijd een ontvangstbevestiging. Dit kan per e-mail. Een definitieve uitnodiging of afwijzing van de sollicitant verstuur je in een volgende mail;
  • Blijf zakelijk en formeel. Zorg ervoor dat je niet te amicaal overkomt, indien dit niet past bij jouw organisatiecultuur. Dit kan al snel gebeuren na enkele e-mails over en weer;
  • Beoordeel de online sollicitatie ook op enkele algemene etiquette-regels, zoals de volgende:
    • De ‘verzend’-knop wordt makkelijk te snel ingedrukt. Een foutloze e-mail getuigt van veel zorg en aandacht voor de geschreven sollicitatie;
    • De sollicitant heeft extra zorg besteed aan de leesbaarheid van de e-mail als deze (naast als platte teks) ook als attachment is meegestuurd;
    • Soms gebruiken sollicitanten het e-mailadres van hun werkgever. Een persoonlijke account komt beter over en is voor beide partijen ‘veiliger’.