TIP: Wijzigingen in het bestuur doorgeven
27 september 2012

TIP: Wijzigingen in het bestuur doorgeven

Een bestuurswissel moet vanzelfsprekend vastgelegd worden. Dit is niet alleen handig voor leden en relaties, maar in een aantal gevallen zelfs verplicht. Geef de wijziging(en) dan ook tijdig door.
Kamer van Koophandel
Als de bestuurswissel een feit is dient dit binnen een week doorgegeven te worden aan de Kamer van Koophandel. Dit gaat door middel van een wijzigingsformulier dat u kunt opvragen of op de website kunt invullen. Alleen de bestuursleden die zelf aftreden mogen deze wijziging doorgeven. Zij schrijven zichzelf uit en melden hun opvolgers aan.
Het oude bestuurslid moet een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs mee- of nasturen. Als nieuw bestuurslid hoeft u zich in principe niet te melden bij de Kamer van Koophandel voor een legitimatiecontrole. Dit geldt alleen als uw organisatie een onderneming drijft.

Uw bank
Ook bij uw bank moeten wijzigingen in het bestuur tijdig worden doorgegeven. Dit is vooral belangrijk voor de tekenbevoegdheid. Een nieuw bestuurslid is verplicht zich te legitimeren.
Denk bij het doorgeven van de wijzigingen aan:
  • Het nieuwe uittreksel van de Kamer van Koophandel (bij sommige banken hoeft u dit niet mee te nemen, maar wordt het kosteloos voor u opgevraagd).
  • Als er in het uittreksel verwezen wordt naar de statuten dienen deze ook te worden overlegd.
  • Indien uw organisatie niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel moeten de statuten getoond worden waaruit de bestuurswissel blijkt.
  • Kopieën van de originele documenten.