Samenwerken met bedrijven
27 september 2012

Samenwerken met bedrijven

Samenwerken met bedrijven kan ook op andere manieren dan sponsoring in geld. Het bieden van ondersteuning in kennis, mensen en meer door bedrijven is nu in opkomst. Met deze vijf stappen legt u de basis voor een succesvolle samenwerking.

Bij sponsoring van uw vereniging of stichting denkt u misschien meteen aan financiële bijdragen. Veel bedrijven maken daar in deze tijd minder budget voor vrij. Toch kunnen zij veel voor uw organisatie betekenen. En daarvoor lijkt de bereidheid alleen maar toe te nemen. Steeds meer bedrijven willen graag iets voor de maatschappij betekenen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is dan ook geen modegril. Ondersteuning bieden kan in allerlei vormen. Met producten en faciliteiten, zoals ruimte of vervoer, maar ook met professionele expertise. Bijvoorbeeld op het gebied van projectorganisatie, het leveren van specifieke kennis, of laten meeliften met de communicatie. Met een gestructureerde aanpak kunt u veel gedaan krijgen. De volgende stappen helpen u op weg.

Stap 1. Stel een speciale projectgroep samen
Deze groep kan bestaan uit bestuursleden, aangevuld met leden.

Stap 2. Formuleer een missie
Bedrijven formuleren vaak een missie als basis van al hun activiteiten. In een strategie werken zij vervolgens uit wat ze concreet doen. Zo is de missie van een bank: onze klanten goede ondersteuning bieden bij het maken van hun financiële keuzes voor de toekomst. De strategie bevat de visie op het omgaan met de klant, de middelen, de organisatie, de risico's enzovoort. Doe dat ook voor uw organisatie. Het geeft houvast en u laat zien dat u planmatig en toekomstgericht bezig bent. En het biedt mogelijkheden waar bedrijven concreet op kunnen inhaken.

Stap 3: Stel vast wat uw organisatie te bieden heeft
Uw organisatie kan op verschillende terreinen iets te bieden hebben. Allereerst kan zij positief bijdragen aan het imago van een bedrijf. Stel vast hoe u dat concreet voor u ziet, en waarom een bedrijf zich juist aan uw organisatie of project zou moeten willen verbinden. Verder kan uw organisatie aantrekkelijk zijn voor een bedrijf als geheel, bijvoorbeeld doordat u met inspirerende en vernieuwende projecten bezig bent. Of juist omdat u kunt helpen bij het uittesten van vernieuwingen.
En tot slot kan samenwerking nuttig zijn voor de individuele medewerkers van het bedrijf. Bijvoorbeeld doordat zij bij u maatschappelijk zinvol bezig zijn. Of doordat zij bij u ervaring opdoen met andere projecten dan zij in hun werk tegenkomen.

Stap 4. Maak een concreet actieplan
Stel een lijst op van acht tot tien geschikte bedrijven die bekend zijn uit de privé- en de zakelijke sfeer. Werk per bedrijf de stappen 2 en 3 concreet uit in een plan en een presentatie. Vraag enkele deskundige bekenden om deze te beoordelen en eventueel te helpen bij het leggen van het eerste contact.

Stap 5. Vraag een gesprek aan
Houdt u daarbij aan de volgende do's and don'ts

Do's

• Presenteer enthousiast, maar kort en krachtig.
  • Maak duidelijk waarom u speciaal voor dit bedrijf kiest.
  • Sluit af met een concreet voorstel.

Don'ts

• Vraag niet (meteen) om geld.
  • Speel niet de zielige underdog, praat op gelijkwaardig niveau.
  • Maak de plannen niet te ambitieus. Uw organisatie moet ook kunnen doordraaien als een bedrijf niet meewerkt.

Dit artikel is ook gepubliceerd in ING Bestuur & Geldzaken, nr 3 -2009