2 oktober 2012

Is uw website voor iedereen toegankelijk?

U doet er alles aan om de website van uw vereniging of stichting zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Denkt u daarbij ook aan de zeer grote groep mensen die niet zonder hulpmiddelen op internet kan surfen?
Hoe maak ik een toegankelijke website

Tips om de website ook toegankelijk te maken voor mensen die doof, blind of anders gehandicapt zijn. Gebruik tussenkopjes, contrasterende kleuren, duidelijke tekst en gebruik niet te moeilijke woorden.

Tips voor betere website

Nederland telt een paar miljoen mensen die een website niet op een ‘normale’ manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die door een handicap geen muis kunnen gebruiken. Wat kun je doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met jouw website? De meeste van deze tips werken trouwens ook voor alle andere bezoekers.

Visuele beperking

Blinden en slechtzienden gebruiken screenreaders en brailletoetsenborden om op websites te surfen. Een screenreader leest de inhoud van een website voor. Ook stuurt deze de braillebalk in het speciale toetsenbord aan. Dat betekent – simpel gesteld –  dat wat op een website staat, in gesproken vorm beschikbaar moet zijn. Hoe maakt je dat mogelijk?

Gebruik tussenkopjes

Teksten op een website zijn prettiger leesbaar als er gebruik wordt gemaakt van kopjes, tussenkopjes en alinea’s. Hiermee breng je structuur aan. Hierdoor kan iemand die een website bezoekt, snel bepalen of de inhoud interessant of relevant is. Mensen met een visuele beperking scannen een website op dezelfde manier. Maak de content van een site met koppen en alinea’s op. Dat heeft ook effect op het vanzelf goed voorlezen.

De software van een screenreader heeft een speciale functie, vergelijkbaar met het genereren van een inhoudsopgave in Word. Koppen en tussenkopjes kunnen dan worden voorgelezen. Ze zijn ook beschikbaar op het brailletoetsenbord.

Geef afbeeldingen alt-teksten

Op een website staan altijd diverse soorten afbeeldingen, zoals het bedrijfslogo, maar denk ook aan grafieken en tabellen. In het redactiesysteem van een website kan je zogenoemde alternatieve – of alt – teksten aan afbeeldingen toe voegen. Dat is een naam die duidelijk maakt om wat voor afbeelding het gaat of wat er op staat.

Deze alt-teksten worden via een screenreader voorgelezen. Zo kan bijvoorbeeld via een logo duidelijk worden gemaakt welke site wordt bezocht. Extra voordeel: goede alt-teksten maken een site ook beter vindbaar in zoekmachines.

Geef hyperlinks een goede naam

Zorg dat hyperlinks op uw website een goede naam hebben. Vermijd de term ‘Klik hier‘. Dat woord heeft geen betekenis. Zeker niet als die wordt voorgelezen. Ook een zoekmachines kan er niks mee. De software in een screenreader kan ook een overzicht van alle links een op webpagina maken. De tekst die is gelinkt, leest de software voor. Als er tien keer ‘Lees verder’ als link op een pagina staat, dan heeft de bezoekers van de site er niks aan.
Een goede naam is bijvoorbeeld ‘Ga naar het overzicht met de voordelen van product X ‘. Dan hoort iemand met een visuele beperkping direct waar hij heen gaat als hij doorklikt.

Voorleesknop heeft geen nut

Investeer niet in spraaksoftware om een ‘lees voor’ knop op uw website te maken. Dat is weggegooid geld. Blinden en slechtzienden hebben in de regel zelf veel betere apparatuur en software tot hun beschikking om op websites te surfen. In een iPhone zit dit standaard ingebouwd.

Kleurenblinden

Eén op de twaalf mannen in Nederland is kleurenblind. Die zijn daar gevoeliger voor dan vrouwen, daarvan is 1 op de 200 kleurenblind. Maak de website voor deze groep goed toegankelijk. Denk hierbij vooral aan helderheid en contrast van kleuren. Er zijn diverse testen beschikbaar om te bepalen of uw website geschikt is voor kleurenblinden.

Doven en slechthorenden

Mensen met een gehoorbeperking kunnen in de regel prima uit de voeten met websites. Soms zijn er ook voor deze groep problemen. Het toenemende gebruik van filmpjes op websites is hier debet aan. Ze worden vaak ingezet om de werking van een product uit te leggen. Het is altijd verstandig om de filmpjes te ondertitelen. Denk ook aan het bekijken in een trein of op je werkplek.

Toegankelijk zonder muis

Mensen die geen gebruik kunnen maken van een muis, moeten op een andere manier op een website kunnen navigeren. Bijvoorbeeld via de tabtoetsen van een keyboard.

Moeilijke taal

Vaak is het taalniveau van teksten op websites veel hoger dan het niveau van de gemiddelde websitebezoeker. Voor die mensen zijn veel websites niet toegankelijk. Zij kunnen de inhoud niet volgen. Dat is al snel het geval. Er zijn in Nederland heel veel laag geletterden.

Op de website van de stichting Accessibility staat een tool waarmee u het leesniveau van uw website bepaalt.

Lees ook...