Publiciteit

Publiciteit is van groot belang om jouw vereniging op de kaart te zetten. Je kan daarbij gebruikmaken van onder meer een persbericht, folder, clubblad of free publicity.

Checklist: Hoe krijgt u ‘free publicity’?

Zeil mee op de actualiteitHaak in op actuele thema’s die ‘hot’ zijn in de pers. Anticipeer op ontwikkelingen in de media en signaleer nieuwswaardige onderwerpen. Het werkt ook goed om publicaties in de gaten te houden die om een reactie vragen en daar vervolgens op te reageren. Bied een reden om de redactie te verlatenMet […]

TIP: Plaatsing in nieuws- en huis-aan-huisbladen

VerschilWat is het verschil tussen deze twee media? Een nieuwsblad verschijnt maximaal vijf maal per week en wordt regionaal verspreid. Een nieuwsblad heeft betaalde abonnees. Een huis-aan-huisblad verschijnt meestal één keer per week en is gratis. Het wordt lokaal of soms ook regionaal verspreid. Voor huis-aan-huisbladen geldt dat advertenties de basis voor het bestaan vormen. […]

TIP: Zoek publiciteit via een advertorial

Wat is een advertorial?Een advertorial is in feite een advertentie in een redactionele opmaak. Qua opmaak, lettertype en dergelijke onderscheidt een advertorial zich nauwelijks van een redactioneel artikel. Daarom leent het zich goed voor veel verenigingen en stichtingen omdat u in een advertorial meer ruimte heeft om uw verhaal te vertellen of iets uit te […]

Praten met de pers

Woordvoerderschap Het interview De persconferentie Woordvoerderschap Het is belangrijk dat u goede afspraken maakt over het woordvoerderschap, dus over wie de pers te woord mag staan. Dat voorkomt dat er onjuiste informatie naar buiten wordt gebracht. Geef in uw organisatie door dat alle perscontacten via deze personen verlopen zodat u zicht houdt op welke gegevens […]

Onmisbaar: een professionele huisstijl

Wat is een huisstijl? Een huisstijl is de manier waarop een organisatie zich presenteert. Dat kan natuurlijk op veel manieren. Allereerst visueel: een logo is een van de meest herkenbare en belangrijke onderdelen van een huisstijl. Vaak is er naast de naam een afbeelding in verwerkt die past bij de organisatie, zoals een zeilboot bij een zeilvereniging of […]

10 praktische tips voor een professioneel clubblad

Herkenbare stijlWanneer uw clubblad op de deurmat valt, moet het voor elk lid duidelijk zijn dat het om úw club gaat. Stabiliteit in opmaak, logo, kleur en uitstraling zorgt voor herkenning. Voorpagina als visitekaartjeHet meest opvallende is de voorkant van uw blad, in feite het visitekaartje van uw organisatie. Naast herkenbaar moet deze ook afwisselend […]

Wie gaat uw post bezorgen?

Het versturen van uw post tot 50 gram zoals brieven naar leden, een oproep voor uw donateurs, de jaarlijkse contributiebrief, uitnodiging voor uw jaarvergadering etc, hoeft dus niet meer verplicht via TNT Post. U heeft de keuze uit meerdere aanbieders. Let op de BtwIs uw organisatie btw-plichtig? Let dan goed op de btw-administratie voor de […]

Checklist: Een perfect persbericht

Is het nieuws?  Over de vraag wat nieuws is, zijn lange discussies mogelijk. Verstuur alleen een persbericht als u écht iets te melden heeft. Stel uzelf steeds de vraag: ‘Wat is het nieuws en waarom is het belangrijk dat anderen dit weten?’ Heeft uw vereniging een nieuwe commissie ingesteld dan is dat voor u belangrijk, […]

Checklist: Communiceer ook in slechte tijden

Niet alleen successen melden Een grote valkuil is het breed uitmeten van uw successen en uw tegenslagen te verzwijgen. Ga dus net zo met negatief nieuws om als met positief nieuws. Leden, pers en belanghebbenden zullen u er uiteindelijk voor belonen. Toon vastberadenheid en compassie Bent u genoodzaakt vervelende maatregelen te nemen? Dan mag u […]

Hoe zorgt u voor publiciteit?

Imago Een imago is belangrijk. Het is een van de onderscheidende elementen die bepalen of particulieren, bedrijven en/of gemeenten: Uw vereniging of stichting steunen door middel van donaties en sponsoring Lid worden van een vereniging U een warm hart toedragen U in staat stellen zaken voor elkaar te boksen (verkrijgen van vergunningen, etc) Grote vraag […]