27 september 2012

TIP: Bied sponsors opvallende tegenprestaties

Bij een sponsorovereenkomst is er sprake van prestaties en tegenprestaties. Uw organisatie krijgt iets (geld, goederen, diensten) van de sponsor en in ruil geeft u iets terug. Mikt u op lange sponsorrelaties? Blijf sponsors dan verrassen met creatieve, opvallende tegenprestaties.

Een advertentie in het clubblad, de sponsornaam op de website, op kleding, op reclameborden… Natuurlijk biedt u deze tegenprestaties aan, toch zal uw (potentiële) sponsor daar niet altijd warm van worden: ‘Zo’n aanbod krijgen wij van iedere club in de buurt.’ En ‘warmte’ is juist bij goede sponsoring zo belangrijk. Twee partijen die voelen dat ze echt wat met elkaar hebben.

Denk daarom eens aan het volgende tijdens een brainstorm met medebestuurders over aan te bieden tegenprestaties:

• Hoe kan de sponsor via ons een dialoog aangaan met onze achterban?
  • Kunnen wij iets doen waardoor de sponsor direct handel heeft?
  • Hebben wij iets waarmee de sponsor echt indruk kan maken op haar doelgroepen?
  • Kunnen wij wat bedenken waarmee onze sponsor zeker de krant haalt?

Vijf voorbeelden:

1. Laat sponsors een kraampje inrichten bij een evenement, waar ze ook prijzen of kortingsbonnen uitdelen. Zo krijgt men zeker extra klanten over de vloer.
  2. Laat sponsors een unieke aanbieding (‘alleen voor onze leden’) communiceren via een brief bij het clubblad. Een rentekorting bij hypotheken, korting op verzekeringen, auto’s, et cetera.
  3. Bij sportclubs: stel voor om een goed doel te communiceren via shirtreclame, in plaats van de bedrijfsnaam. Leden, supporters, personeel, klanten, iedereen zal daar over blijven praten. Het kan zorgen voor een enorme imageboost voor de sponsor.
  4. Laat leden ‘kunstwerken’ maken voor aan de muur bij de sponsor: tekeningen, foto’s, et cetera.
  5. Breng originele sponsoruitingen aan. Bekende succesverhalen:
    – een kalender met bijzondere foto’s van leden of activiteiten
    – kleedkamers, zalen, e.d.  vernoemen naar sponsors
    – uitingen in lichtmasten of op plekken waar veel ‘loop’ is

Ga met een clubje mondige mensen op een avond bij elkaar zitten, pak er een biertje of wijntje bij, en na een paar uur heeft u een lijst met opties waarmee u sponsors blijft verrassen!

Lees ook...