1 oktober 2012

Checklist: Gebruiksvriendelijke website

Mensen die websites bezoeken willen maar één ding: snel vinden wat ze zoeken. Is de informatie die u online aanbiedt duidelijk en goed vindbaar? Gebruik deze checklist om úw website fijn te slijpen, en beter toegankelijk te maken.
Zorg voor een overzichtelijke homepage
De homepage van uw website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor organisatie bent u, wat is uw aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen u ermee wilt bedienen. Richt u zich op (potentiële) leden, maar ook op sponsors? Gebruik deze termen dan ook in het navigatiemenu, zodat er een duidelijke keuzemogelijkheid wordt geboden. Maak het menu niet te uitgebreid: ga uit van maximaal zeven onderwerpen.
 Wees zuinig met informatie

Bied niet teveel informatie tegelijk aan op de homepage. Dat geeft vaak een rommelige indruk, en het maakt de site onoverzichtelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen binnen een tiende van een seconde een website beoordelen. Houd het algemeen. Uitgebreidere informatie biedt u aan op de dieper liggende webpagina’s. Tip: pas op met de aanduiding ‘laatste wijziging’; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing. Als er staat dat de laaste update een jaar geleden was, blijven bezoekers weg.

Maak de navigatie makkelijk
Als bezoekers doorklikken naar andere pagina’s, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de website bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruikt u het logo van uw organisatie op de site? Maak het dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers te veel moeten klikken om bijvoorbeeld iets in uw webwinkel te kopen of een reactieformulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.

Vermeld uw contactgegevens duidelijk zichtbaar
Zorg dat bezoekers snel uw contactgevens kunnen vinden, bijvoorbeeld onderaan op elke pagina. Dit is niet alleen makkelijk, maar het komt ook professioneel over als bezoekers ‘ de mensen achter de website’ makkelijk kunnnen bereiken.

Denk aan het belang van zoekmachines

De overgrote meerderheid van de online bevolking gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren op internet. Uw website moet aan een aantal technische en inhoudelijke eisen voldoen om het bijvoorbeeld Google ‘naar de zin’ te maken. Als u een website laat bouwen, bespreek dit dan met de ontwerper.
Bedenk een aantal zoektermen waarop u gevonden wilt worden. Dit zijn zogenoemde keywords, die passen bij de aard van uw organisatie: bijvoorbeeld voetbal. Deze keywords worden toegevoegd aan de technische bron van de webpagina’s. Dit is een van de plaatsen waar zoekmachines op selecteren.

Links weegt zwaarder dan rechts

Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden en eindigt rechtsboven. Om die reden zult u niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als u bepaalt op welke plek u belangrijke zaken onder de aandacht wilt brengen.

Surfers lezen minder, maar scannen meer

Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop u informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea’s (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als u toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld uw statuten of jaarverslag), bied dan de mogelijkheid deze te printen.

Test uw website regelmatig
Een website is nooit af. Het is een dynamisch medium, dat regelmatig moet worden beoordeeld op usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Laat de website beoordelen door mensen voor wie die gemaakt is: uw leden. Een middagje testen kan zeer nuttige informatie opleveren.
Lees ook...