25 oktober 2012

Een pagina op Facebook voor uw vereniging of stichting?

Veel bestuurders zien de populariteit van Facebook stijgen en vragen zich af of en hoe ze aan het sociale netwerk moeten deelnemen. Een pagina inrichten voor uw stichting of vereniging is een prima start. Hoe doet u dit en wat bereikt u ermee?
Wat is het nut van Facebook voor stichting of vereniging?

Een pagina op Facebook is een goedkope manier voor jouw organisatie om publiciteit te maken. Je kan betrokken personen eenvoudig op de hoogte houden van nieuws.

Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam.

Profielen op andere social media platforms als LinkedIn, Twitter en Youtube zijn eenvoudig te koppelen met jouw Facebookpagina. De bezoeker heeft daardoor op één plek een overzicht van alle social media activiteiten van jouw organisatie.

Informatie delen via Facebook

Op Facebook deel je informatie over de doelen en diensten van jouw vereniging of stichting. Zo houden jullie de achterban als leden, donateurs en andere belangstellenden op de hoogte. Je kunt bijvoorbeeld evenementen aankondigen als een opening, cursus, open dag of workshop.

Jouw fans kunnen zich op de pagina aanmelden en daarmee direct reclame maken voor de workshop. Ook biedt een pagina onbeperkt ruimte om foto’s en films te plaatsen. Als je foto’s publiceert van events, dan is de kans groot dat mensen die hierop staan op de ‘vind ik leuk’-button klikken.

Zorg voor goed profiel

Je moet ervoor zorgen dat je eenmalig alle gegevens van jouw organisatie goed invult. Dat is even werk. Zorg voor een goed foto, een goede overzichtsfoto en koppelingen naar jullie gegevens. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid.

Gratis ondersteuning door Facebook

Facebook heeft een uitgebreid programma voor non profit-instellingen. Zo kan je een donatiebutton op je Facebookpagina krijgen. Zijn er gratis mogelijkheden om te adverteren op Facebook. Lees meer hierover op Facebook (zoek op non profit).

‘Vind ik leuk’ en inchecken

Alle acties, activiteiten en posts van anderen kunnen worden ‘leuk gevonden’ op Facebook. Als iemand jouw Facebookpagina of een activiteit daarop leuk vindt, is dit weer promotie voor jouw vereniging of stichting.
Deze ‘vind ik leuk’-actie is namelijk voor alle vrienden zichtbaar, het zogenaamde sneeuwbaleffect.

Samen eraan werken

Een pagina voor jouw organisatie op Facebook kun je prima zelf maken en beheren. Een uitgebreide uitleg vind je bij ‘aan de slag met Facebook-pagina’s‘ . Prettig is dat Facebook het zo ingericht heeft dat het heel eenvoudig is om met meerdere partijen een pagina te beheren.

Zo kunnen binnen de vereniging of stichting een aantal mensen de verantwoordelijkheid dragen om de pagina te vullen.

Lees ook...