1 oktober 2012

Twitteren voor beginners

Twitter is een online medium waar u bijna niet meer omheen kunt. Is uw vereniging of stichting er al mee bezig? Hoe werkt het precies en hoe kunt u het voor uw organisatie inzetten?

Hoe werkt het?
Met Twitter kunt u berichten schrijven of lezen die niet langer zijn dan 140 leestekens (zowel spaties als lettertekens). U kunt de berichten, tweets geheten, zowel op uw computer als op uw mobiele telefoon lezen of schrijven. Geïnteresseerden kunnen een abonnement nemen op de berichten die u plaatst door u te ‘followen’. Andersom kunt u zelf ook de berichten van een persoon of organisatie volgen.

Waarom zou uw vereniging of stichting gaan twitteren?
Twitter brengt u onmiddellijk in contact met leden, sponsors, donateurs en geïnteresseerden. U kunt ze snel en gratis op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen, zonder al te veel inspanning. Door regelmatige updates blijft u in zicht bij uw followers en krijgt u meer bezoekers op uw website als u doorlinkt vanuit Twitter. Veel sportclubs twitteren bijvoorbeeld wedstrijduitslagen en clubnieuws en ook andere organisaties communiceren zo wat ze doen en bereiken. Doordat lezers kunnen reageren op uw tweets onstaat er interactie en kunt u een relatie opbouwen.

Andersom kunt u ook reageren op tweets van anderen. Stel: een lid vermeldt in een tweet dat hij of zij geen goede ervaring heeft opgedaan met uw organisatie. U kunt dan direct reageren en wellicht het lid behouden, en zelfs nieuwe leden werven door uw reactie.

Aanmelden bij Twitter
U bent binnen een paar minuten bij Twitter aangemeld (twitter.com/signup). Maak een profiel aan (twitter.com/account/settings).
Type bij Full name de naam van uw vereniging of stichting. De Username (gebruikersnaam) is de naam die voor iedereen zichtbaar zal zijn. Kies een naam die zo dicht mogelijk (of in zijn geheel als het past) bij uw naam ligt om verwarring te voorkomen en te zorgen dat men u kan vinden.

Nadat u zich heeft aangemeld, loopt Twitter nog een aantal schermen met u door om te kijken of u bepaalde personen kent, om te volgen. Geen interesse? Klik onderaan de pagina van elk scherm op ‘Skip this step’.

U hoeft niet zelf meteen een tweet te versturen. U kunt ook eerst rustig wat tweets volgen om te zien hoe anderen het doen (search.twitter.com).

Tips voor succes met Twitter

• Stel vragen, test ideeën uit, lok reacties uit – en houd rekening met een snelle respons.
  • Reageer zo snel mogelijk op commentaren over uw vereniging of stichting.
  • Meng u in discussies over uw branche- of vakgebied, of andere zaken waar uw vereniging of stichting mee verwant is.
  • Retweet (RT) berichten die u van belang acht.
  • Blijf beleefd.
  • Verstuur geen spam.
  • Controleer regelmatig of uw bijdragen gewaardeerd worden. Het kan geen kwaad te vragen of men uw commentaar op prijs stelt.
  • Analyseer de kwaliteit van de reacties op uw eigen tweets en de discussies waaraan u deelneemt. Het Nederlandse programma TwitterCounter vertelt u in een mum van tijd het bereik aan Twitteraars die u volgt of wilt volgen.
  • Houd een overzicht bij van de door u beantwoorde vragen, de door u opgeloste problemen en positief verlopen berichtenuitwisseling.

Twittertermen

Follow
Een ‘abonnement’ op de berichten van een bepaalde twitteraar.

Een bericht, dat voor iedereen (die u volgt) leesbaar is.

DM (direct message)
Een privé bericht aan een bepaalde persoon, dat alleen hij of zij kan lezen.

RT (retweet)
Een ‘retweet’ is het opnieuw versturen van een bericht van iemand die u volgt, eigenlijk een ‘forward’ naar al uw volgers.

Trending topics
De meest gebruikte woorden of onderwerpen van dat moment. Op Twimmer kunt u zien welke dat in Nederland zijn.

@username
Is een openbaar bericht aan een bepaald persoon. Bijvoorbeeld: @gerrit “hallo” kan niet alleen door Gerrit worden gelezen, maar door iedereen die Gerrit volgt.

hashtag
 (hekje) – met ‘hashtag’ wordt het # symbool bedoeld; in Nederland zeggen wij ook wel ‘hekje’. Dat symbool – gevolgd door een onderwerp – wordt in tweets gebruikt om berichten te categoriseren. Hashtags worden vaak gebruikt om te zien wat mensen, die men niet volgt, over een bepaald onderwerp hebben te zeggen.

Lees ook...