Succesvol nieuwe sponsors werven

Succesvol nieuwe sponsors werven

sponsoring

Krachtige boodschap

Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jouw vereniging aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap.

Zoek sponsors die aansluiten

Sponsoren werken het liefst samen met een organisatie die past bij hun doelgroep. Van beide kanten geldt dat je geassocieerd wilt worden met de samenwerkende organisatie en dat een samenwerking geen negatieve invloed heeft. Van belang is dat de kernwaarden van de sponsor en de gesponsorde op één lijn liggen.

Verkoop de vereniging in een paar minuten

Zorg ervoor dat je in staat bent in een paar minuten op een boeiende en pakkende manier de unieke eigenschappen van jouw vereniging te presenteren. Deze mini-presentatie kan erg goed van pas komen wanneer je potentiële financierders of sponsors tegen het lijf loopt. Het maakt een professionele indruk als je in korte tijd duidelijk kunt maken waar jouw organisatie voor staat.

Passieve benadering

Een passieve benadering betekent dat je informatie verstrekt over jouw aanbod. Bijvoorbeeld een brochure waarin het doel en de werking van jouw vereniging wordt uitgelegd. Hierbij moet de nadruk liggen op het resultaat. Wat levert het een sponsor op om met jou in zee te gaan? Zorg ook voor een informatieve website met een apart gedeelte voor/over sponsors. Maak gebruik van de interactieve mogelijkheden om contact te leggen zoals een antwoordformulier en een nieuwsbrief waarin je sponsors regelmatig op de hoogte houdt van jouw activiteiten.

Actieve benadering

Daadwerkelijk contact leggen met de (potentiële) sponsor en deze benaderen om met jou samen te werken. Ga niet in het wilde weg sponsorverzoeken de deur uit doen, denk goed na welke organisatie bij jou aansluit. Bied een goed uitgewerkt voorstel aan met de mogelijkheden per brief of e-mail, bijvoorbeeld geld, shirtsponsoring en dergelijke. Kijk van tevoren of je het voorstel aan een afdeling sponsoring kunt richten, aan de directie of een ander contactpersoon. Gaat het om grotere projecten dan is het verstandig een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek.

Netwerken

Netwerken betekent eigenlijk dat je moet zorgen voor de juiste contacten. Het begint meestal in jouw eigen omgeving met vrienden en kennissen die op hun beurt anderen weer kunnen enthousiasmeren voor jouw vereniging. Schrijf je verder in voor seminars en workshops (bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel) en sla uitnodigingen voor borrels en informatiebijeenkomsten (bijvoorbeeld van de gemeentelijke dienst waar jouw vereniging onder valt) niet af. Pak netwerken gestructureerd aan en houd nieuwe contacten ‘warm’ met een snelle follow-up en onderhoud de relaties.

Ondersteunende middelen

Je hebt allerlei ondersteunende middelen nodig om de vereniging een ‘gezicht’ te geven. Tijdens netwerkbijeenkomsten en gesprekken met sponsors kan je niet buiten een professioneel visitekaartje. Je verhoogt de professionaliteit en betrouwbaarheid van de vereniging ook met een eigen huisstijl. Gebruik op alle uitingen (brochures, briefpapier, website en visitekaartjes) een onderscheidend logo, al dan niet gecombineerd met een steunkleur en slogan.

Lees ook: Hoe houden we sponsors aan boord?