TIP: Plaatsing in nieuws- en huis-aan-huisbladen

Verschil
Wat is het verschil tussen deze twee media?
  • Een
    nieuwsblad verschijnt maximaal vijf maal per week en wordt regionaal verspreid. Een nieuwsblad heeft betaalde abonnees.
  • Een
    huis-aan-huisblad verschijnt meestal één keer per week en is gratis. Het wordt lokaal of soms ook regionaal verspreid. Voor huis-aan-huisbladen geldt dat advertenties de basis voor het bestaan vormen.
Voordelen

Nieuws- en huis-aan-huisbladen zijn altijd op zoek naar nieuws dat ze in hun media kunnen verwerken. Vaak staan ze meer open voor nieuws van niet-commerciële organisaties dan dagbladen. Ook willen ze hun redactionele pagina’s vaak vullen met lokaal of regionaal nieuws, wat het voor veel stichtingen en verenigingen aantrekkelijk maakt om contacten te onderhouden met deze media. Wanneer u een verhaal persklaar als persbericht of artikel bij een dergelijk blad inlevert maakt het een redelijke kans geplaatst te worden.

Bij plaatsing heeft u verder het voordeel dat huis-aan-huisbladen en regionale nieuwsbladen wat langer in huis blijven liggen, waardoor de kans toeneemt dat mensen uw verhaal lezen.

Mogelijkheden
Naast het versturen van een persbericht, kunt u ook overwegen een betaalde advertentie, advertorial of Ingezonden Mededeling te plaatsen.

Andere vaak gratis of goedkope mogelijkheden van publiciteit zijn:
  • Een vaste column. Een column is ook mogelijk op internet.
  • Een prijsvraag of kleurplaat.
  • Een ingezonden artikel op een opiniepagina.
  • Het opnemen van een vaste vraag- en antwoordrubriek over een deskundigheid die u in huis heeft.
  • Een terugkerend verslag van wat door uw organisatie u voor specifieke goede doelen wordt gedaan.
  • Als sportorganisatie kunt u een verslag plaatsen van de wedstrijden.