Verbeter de sfeer

TIP: Verbeter de sfeer

De sfeer

Een donkere stemming is niet in één dag ontstaan. Het is dan ook onmogelijk om snel een omslag te maken. Realiseer je dus dat er een lange adem nodig is om de cirkel te doorbreken. De volgende tips zijn een goed begin om de situatie aan te pakken.

1. Begin bij jezelf

Pas om te beginnen uw eigen gedrag aan. Zo ben je een voorbeeld voor anderen. Lukt het niet om het gewenste gedrag te vertonen, stop dan in elk geval met te doen waar je zelf zo’n hekel aan hebt. Hou bijvoorbeeld op met over iemand te praten die er zelf niet bij is of klaag niet langer over zaken die buiten jouw eigen verantwoordelijkheid of invloed liggen.

2. Maak de sfeer bespreekbaar

Zet de sfeer op de agenda van het eerstvolgende overleg waar je bij bent. Leg uit waarom dit voor jou een belangrijk punt is en vertel wat de kosten en baten zijn. Doe dit zonder klagen, verwijten en roddelen. Kortom, laat het ongewenste gedrag achterwege. Het is prima als dat lastig is en als anderen dat aan je kunnen zien. Je bent tenslotte geen heilige, maar een betrokken collega-vrijwilliger.

3. Focus op het goede

Elke organisatie heeft problemen. Wat jouw club uniek maakt, zijn juist de successen. Zoals een jubileum, nieuwe aanwinsten (vrijwilligers, leden of materiële zaken) of een belangrijk doel dat gehaald is. Herken positieve gebeurtenissen en vier deze samen. Er is beslist genoeg om trots op te zijn!