TIP: Verdien geld met uw website

Op uw website kunt u banners en tekstadvertenties plaatsen. De meest aantrekkelijke plaats voor adverteerders is de homepage, maar een subpagina die over een specifiek onderwerp gaat kan ook interessant zijn. Kijk voor voorbeelden eens op websites van collega-organisaties.

U kunt deze advertentieruimte op verschillende manieren verkopen:
  • Aan sponsors, als onderdeel van de sponsorcampagne
  • Aan ondernemers in uw omgeving voor een speciaal tarief
  • Via affiliatemarketing

Affiliatemarketing

Dit staat voor een netwerk waar adverteerders en websitebeheerders bij elkaar worden gebracht. Met een zogeheten affiliateprogramma gaat dit heel makkelijk. U meldt zich aan bij een van de vele partijen, zoals Daisycon, Tradetracker en M4n en maakt een keuze uit de adverteerders van wie u een banner of tekstadvertentie op uw website zou willen plaatsen. Als de adverteerder uw website goedkeurt is het een kwestie van de code kopiëren en de advertentie staat erop.

Adverteerders geven verschillende vergoedingen, de meest voorkomende zijn:

• Per click (keren dat er op uw website op de advertentie wordt doorgeklikt)
  • Per transactie (een bezoeker van uw website klikt door en doet een bestelling doet bij de adverteerder)
  • Per lead (een bezoeker vult een aanvraag in, bijvoorbeeld voor een folder, nieuwsbrief of offerte op de website van de adverteerder)
Veel adverteerders bieden ook een combinatie van vergoedingen aan. Door middel van een code wordt gemeten hoeveel uw website opbrengt. Via de tussenpartij krijgt u het geld op uw rekening, u betaalt hiervoor een percentage van de winst aan deze partij. Deze kosten verschillen erg per aanbieder, vergelijk daarom eerst goed de voorwaarden.
Tip:
Meld u niet lukraak aan bij alle adverteerders, maar zoek partijen die aansluiten zodat de kans groter is dat ze op uw website willen staan. Bijvoorbeeld bij een tennisvereniging een verkoper van tennisballen en antiekhandels bij een vereniging van verzamelaars van antiek.