TIP: Zoek publiciteit via een advertorial

Wat is een advertorial?
Een advertorial is in feite een advertentie in een redactionele opmaak. Qua opmaak, lettertype en dergelijke onderscheidt een advertorial zich nauwelijks van een redactioneel artikel. Daarom leent het zich goed voor veel verenigingen en stichtingen omdat u in een advertorial meer ruimte heeft om uw verhaal te vertellen of iets uit te leggen. Ook komt het minder over als een commerciële boodschap. Een ander voordeel is dat u volledige zeggenschap heeft over de inhoud, wat bij free publicity niet het geval is. Als u bijvoorbeeld een persbericht verstuurd heeft u geen garantie op plaatsing en weet u ook niet wat een journalist van uw bericht overneemt.

Een variant op de advertorial is een Ingezonden Mededeling (IM). Dit is een tekstadvertentie die u op een redactionele pagina plaatst met een korte zakelijke mededeling of oproep.

Kosten

De kosten voor een advertorial zijn over het algemeen lager dan een advertentie. Soms is een advertorial zelfs gratis wanneer u bijvoorbeeld in dezelfde editie van een huis-aan-huisblad ook een advertentie plaatst. In een aantal gevallen worden voor niet-commerciële organisaties speciale goedkopere tarieven gehanteerd.
Vraag of u een speciale positie kunt krijgen in het betreffende medium. Bij voorkeur op de voorpagina, of in ieder geval op een redactionele – dus rechter – pagina. De kans dat de doelgroep het dan ziet is groter.