1 oktober 2012

Waar kunt u meer vinden?

Ter aanvulling van de pocket Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers, waar kunt u meer informatie vinden?

Organisaties:

• MOVISIE is het landelijk kenniscentrum en adviesbureau voor maatschappelijk ontwikkeling. MOVISIE ondersteunt het vrijwilligerswerk door middel van advisering, trainingen, publicaties, instrumenten en onderzoek. Kijk voor meer informatie over het aanbod en gratis instrumenten op www.movisie.nl.
  • Vereniging NOV behartigt de belangen van Nederlandse vrijwilligersorganisaties en het vrijwilligerswerk. Daarnaast organiseert de vereniigng regelmatig bijeenkomsten en conferenties. Voor meer informatie: www.nov.nl
  • In Nederland zijn meer dan 200 steunpunten vrijwilligerswerk actief. Zij ondersteunen (lokale) vrijwilligersorganisaties door middel van training, advies en het matchen van vraag en aanbod. Een overzicht van alle centrales vindt u op www.vrijwilligerswerk.nl (klik op ‘zoek vrijwilligerswerk’ of op uw eigen provincie).

Online aanbod:

• www.vrijwilligerswerk.nl: Dit is dé portal site voor het vrijwilligerswerk in Nederland. U vindt hier nieuws, achtergronden, instrumenten en verwijzingen vanuit alle hoeken van het land.
  • www.vrijwilligersmanagement.nl: Dit is de site bij het Basisboek Vrijwilligersmanagement. Hier vindt u meer achtergronden, hulpmiddelen en verwijzingen naar andere websites en online aanbod.
  • www.vrijwilligerswerkacademie.nl: Hier vindt u de gratis online cursus Vinden en binden van vrijwilligers, inclusief een stappenplan dat u kunt downloaden en gebruiken voor uw eigen organisatie. De eerste e-learning cursus voor vrijwilligers in Nederland!
  • www.zilverenkracht.nl: Deze site laat zien op welke manieren de kracht van ouderen ingezet kan worden.
  • www.movisie.nl/jongerenparticipatie: Speciaal onderdeel van de MOVISIE website over het betrekken van jongeren.

Boeken:

• Basisboek vrijwilligersmanagement: Het Basisboek vrijwilligersmanagement biedt een combinatie van theorie en ervaringskennis en is daarmee een goede introductiue en handleiding voor het managen van motivatie.
  • Borging van vrijwilligersbeleid: Het borgen van vrijwilligersbeleid is een belangrijke voorwaarde voor een effectieve en efficiënte uitvoering van het vrijwilligerswerk in een organisatie. Deze publicatie laat zien hoe dat kan.
  • Quickscan vinden & binden: Om stap voor stap na te gaan hoe een organisatie vrijwilligers vindt en bindt en hoe dit verbeterd kan worden.
  • Verovering van de jongerenmarkt: Hoe u jonge doelgroepen aanspreekt en binnenhaalt, wordt praktisch uitgelegd in deze publicatie.
    Al deze publicaties kunnen besteld of gedownload worden via Movisie publicaties »
Lees ook...