Wie gaat uw post bezorgen?

Het versturen van uw post tot 50 gram zoals brieven naar leden, een oproep voor uw donateurs, de jaarlijkse contributiebrief, uitnodiging voor uw jaarvergadering etc, hoeft dus niet meer verplicht via TNT Post. U heeft de keuze uit meerdere aanbieders.

Let op de Btw
Is uw organisatie btw-plichtig? Let dan goed op de btw-administratie voor de post. Een gevolg van de liberalisatie van de postmarkt is namelijk dat nu ook over partijenpost met brieven van 0-50 gram btw geheven wordt. Eerst gold dit alleen voor brieven boven de 50 gram.

Wie bezorgt uw brieven?
In principe heeft u de keuze uit drie grote postbedrijven: Selekt Mail, Sandd en TNT Post. Maar er zijn ook een aantal kleinere postbedrijven actief, die zelfs landelijk bezorgen.

Sandd

Sandd (Sort and deliver) verstuurde al geadresseerd drukwerk, maar klanten kunne daarnaast nu ook hun partijen briefpost door Sandd kunnen laten bezorgen. Het aantal bezorgdagen zal Sandd voorlopig houden op dinsdag en vrijdag.

Om uw partijpost aan te leveren bij Sandd bent u voorlopig nog aangewezen op de bestaande regeling. Het kan door Sandd worden opgehaald of u levert het zelf aan bij het hoofdsorteercentrum in Apeldoorn. De verwachting is dat Sandd over een aantal jaar ook losse post gaat bezorgen.

TNT Post

TNT Post heeft zich al geruime tijd voorbereid op de volledige liberalisering, aldus Hanne Kluck. TNT Post biedt specifieke zakelijke diensten zoals korting voor het gebruik van de frankeermachine, het gratis direct mail-startpakket, de gratis Momentenkalender (voor mailingen op het juiste moment) en Groene Post (post wordt CO2-neutraal vervoerd).
TNT Post zal de komende vijf jaar weliswaar 250 oude postkantoren sluiten, maar daar staan 750 nieuwe locaties tegenover. In totaal heeft TNT Post ruim 2300 postkantoren in Nederland, waarvan meer dan 250 Business Points.

Selekt Mail

Selekt Mail is een onderdeel van DHL Global Mail en verzorgt uw zakelijke post binnen Nederland. Tot 5000 stuks kunt u ook ongesorteerde poststukken aanleveren. Selekt Mail heeft 120 afgiftepunten in het land, waarbij de 80 Multicopy vestigingen niet zijn meegerekend. twee bezorgmomenten per week met een 48 u bezorgservice. voor gesorteerde en óók kleine ongesorteerde partijen online service voor de kleine verzender voor het aanmelden en volgen van uw poststroom

Caparis

Caparis verzorgt onder het label Business Post een landelijke 24-uursservice. Bedrijven, verenigingen en stichtingen kunnen op ongeveer veertig plaatsen in Nederland met hun post terecht.

Mail Delivery Holland

Mail Delivery Holland is een zelfstandig postbedrijf dat mailings verstuurd. De mail wordt twee maal per week in Nederland bezorgd.