Haal winst uit verkoopactie

Haal winst uit verkoopactie

Haal winst uit uw verkoopactie
Hoe zet ik een verkoopactie op voor de vereniging?

Stel een duidelijk doel, kies een product dat aanspreekt. Zorg dat de leden de verkoop op zich nemen. Beperk de periode en sluit af met een rapportage.

De verkoop van producten kan een goede bron van inkomsten zijn voor de vereniging. Bij een aantal verenigingen is het bijvoorbeeld standaard. Studentenverenigingen verkopen ieder jaar een almanak. Je kan iedere vorm bedenken van verkoop. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleding. Natuurlijk heeft iedere professionele sportclub een eigen kledinglijn. Maar dat kan een amateurvereniging ook opzetten. Denk aan regenjacks, paraplu’s voor de ouders en andere toeschouwers.

Stel een doel

Zorg voor een concreet actiedoel en maak dit bekend bij de leden en eventueel de gemeente. Mensen zijn vaak eerder geneigd iets te kopen als het doel heel concreet is, bijvoorbeeld: ‘de opbrengst is bestemd voor nieuwe muziekinstrumenten’ werkt beter dan: ‘de opbrengst is bestemd voor de clubkas’.

Communicatie

  • Gebruik de (lokale) media om aandacht te vragen voor de actie. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door het plaatsen van een persbericht, het ophangen van posters en het versturen van e-mail. Goede reclame stimuleert de verkoop en de bereidheid om mee te doen.
  • Informeer ouders en deelnemers. Een groep gemotiveerde verkopers is goed op de hoogte van het belang van een actie en zal ook gemotiveerder zijn als ze weten waar het om gaat!

Planning

Maak een duidelijke planning. Een goede planning is het halve werk. Je komt niet voor verassingen te staan en iedereen weet wat hij/zij moet doen. Zorg in ieder geval voor:

  • Start of kick off moment;
  • Tussentijdse melding van de stand;
  • Afronding met eindresultaat.

Actievorm voor de verkoop

Het is belangrijk dat je een goede strategie kiest, voor een verkoopactie. De andere maatregelen zullen namelijk voor een groot deel hierdoor bepaald zijn.

  • Verkoop via intekenlijsten. Het grote voordeel hiervan is, is dat je precies weet hoeveel je moet bestellen. Vooral bij verse producten kan dat heel handig zijn.
  • Een huis-aan-huis verkoopactie. Dit geeft verreweg het beste resultaat, omdat het er een veel groter bereik is van potentiële kopers. Vergeet niet een ventvergunning bij de gemeente aan te vragen
  • Verkoop in eigen kring (familie, collega’s, vrienden). Binnen deze groep is de bereidheid tot kopen vaak heel groot omdat er meestal een persoonlijke interesse is in de verkoper of het doel van de actie.
  • Huis-aan-huis in combinatie met verkoop in eigen kring.

Artikelkeuze

Wat ga je verkopen? Ingekochte producten of zelf gemaakte? Wil je dat er een connectie is tussen de producten en de vereniging?

Denk ook eens aan een combinatie van artikelen. De bereidheid tot kopen is vaak groter als men een keuze heeft en er worden verschillende producten afgenomen. Dit komt de opbrengst alleen maar ten goede. Een voorbeeld van een combinatie is bijvoorbeeld drop/winegum of bloemzaadkaarten/wenskaarten.

Intekenlijsten

Als je met intekenlijsten werkt, zorg dan dat iedereen één of twee lijsten ter beschikking heeft. Zet ook op de lijst: het doel van de actie, het product wat verkocht wordt en de verkoopprijs. Vermeld ook de actietermijn. Het grote voordeel van een intekenlijst is dat je eerst kijkt hoeveel je straks verkoopt. De intekenlijst is niet vrijblijvend.

Huis-aan-huis

Ga je aan de gang met huis aan huis verkoop? De opbrengst van een dergelijke verkoopactie is zeker in kleine dorpen en gemeenten vaak heel hoog.

  • Is er een vergunning nodig en is die afgegeven?
  • Hoe ga je afrekenen? Wil je dat met mobiele pin, of met machtigingen, wil je dat contant kan worden afgerekend?
  • Geef een telefoonnummer mee.
  • Maak kleine teams; dat is wel zo gezellig én veilig! 
  • Stel per 2 of 3 teams een coördinator aan.
  • Stel een stratenplan op. Misschien ken je iemand die wel eens een huis-aan-huiscollecte organiseert. Zij hebben vaak al een stratenverdeling in hun bezit. Dat scheelt een hoop werk. Spreek in elk geval goed af wie wat doet.
  • Geef een kopie van de ventvergunning aan de verkopers mee.
  • Als het kan, ga dan allemaal in dezelfde (club)kleding.
  • Denk aan de catering, wat te eten en te drinken stimuleert de verkoop. Dat kan gedaan worden tijdens terugkom momenten. Het voordeel hiervan is dat je elkaar nog eens extra stimuleert en tips kan geven van hoe je de verkoop het beste aan kunt pakken.

Einde actie

Wil je de vrijwilligers echt motiveren? Zorg dan dat er ook een goed einde is. Met een gezamenlijk moment waarop iedereen bij elkaar komt.

  • Spreek af wanneer en waar iedereen weer bij elkaar komt.
  • Probeer direct na afloop de opbrengst bekend te maken.
  • Geef de beste verkoper(s) een aardigheidje.
  • Evalueer de actie: wat ging er goed, wat kan er beter? Plan eventueel gelijk een nieuwe actie.
0
Je winkelwagen