is een dienst van Gita Kennisbronnen

is een dienst van Gita Kennisbronnen

Promotie

De promotie van jouw vereniging is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Benefietbijeenkomst of gala organiseren

Benefietbijeenkomst Bij een benefietbijeenkomst of een gala voor het goede doel betaalt het publiek toegang. De winst van die bijeenkomst gaat naar het goede doel. Dat kan op veel manieren. De organisatie die het geld ontvangt is zelf medeorganisator. Bijvoorbeeld een gala voor het KWF, georganiseerd door het KWF. Zie voor de BTW op fondsenwerving […]

Fondsenwervende activiteiten en BTW

De regeling in het kort De regeling is bedoeld voor verenigingen die zijn vrijgesteld voor de BTW. Zij kunnen een extra vrijstelling krijgen voor inkomsten voor fondsenwerving. Dan kun je natuurlijk ook niet de BTW op de inkoop aftrekken. Juridisch luidt de tekst: het verrichten van leveringen en diensten van bijkomstige aard, voor zover die […]

De ondernemer als donateur

Voordelen van doneren als ondernemer Je kunt als ondernemer doneren aan een vereniging. Je moet doneren onderscheiden van sponsoren. Bij een sponsorovereenkomst is er een tegenprestatie van de vereniging. De onderneming heeft dus geen zakelijk belang bij de gift. Er is dus geen sprake van bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid. Heb jij binnen de […]

Regels voor collecteren aan de deur

Collecteren aan de deur Je wilt met jouw vereniging gaan collecteren aan de deur. Dit kan je niet zomaar gaan doen. Er zijn een aantal regels waar jij en jouw leden zich aan moeten houden als jullie op deze manier inkomsten willen vergaren. Vergunning voor collecteren Elke gemeente in Nederland heeft eigen regels over het […]

Foto’s op de vereniging en de AVG

Algemene regels van de AVG Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden. Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan. Herkenbaar in beeld? Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een vergadering waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, […]

Een pagina op Facebook voor jouw vereniging?

Facebook Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam. Profielen op andere social […]

Btw betalen over sponsorinkomsten?

BTW in het sponsorbedrag? Als jullie vereniging btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Ook in andere gevallen is er een grote kans dat je voor de diensten die je aan sponsors verleent btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. BTW-plichtig Als uw vereniging door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Fiscale behandeling sponsors

Sponsoren en de fiscus Er is een groot verschil tussen een donatie en een sponsor. Bij een donatie is er geen tegenprestatie van de vereniging. Als de vereniging geen ANBI-status heeft (praktisch nooit) dan is een gift slechts beperkt aftrekbaar voor de gulle gever. Meestal is een vereniging wel een SBBI waardoor er geen schenkbelasting […]

Wat komt er kijken bij een website voor een vereniging

Waarvoor gebruik je de website? Denk van tevoren goed na over het doel van de website. Wat is de voornaamste functie?  Een intern doel staat meestal voorop. Informatie bieden, de standen van de club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan? Een extern doel kan zijn om buitenstaanders te informeren over de club. Mogelijk om leden en […]

is een dienst van Gita Kennisbronnen

0
    Je winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug