Promotie

De promotie van jouw vereniging is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Regels voor collecteren aan de deur

Collecteren aan de deur Je wilt met jouw vereniging gaan collecteren aan de deur. Dit kan je niet zomaar gaan doen. Er zijn een aantal regels waar jij en jouw leden zich aan moeten houden als jullie gaan collecteren. Vergunning Elke gemeente in Nederland heeft eigen regels over het verlenen van een vergunning voor het […]

Foto’s op de vereniging en de AVG

Algemene regels van de AVG Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden. Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan. Herkenbaar in beeld? Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een vergadering waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, […]

Een pagina op Facebook voor jouw vereniging?

Facebook Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam. Profielen op andere social […]

Btw betalen over sponsorinkomsten?

BTW in het sponsorbedrag? Als jullie vereniging btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Ook in andere gevallen is er een grote kans dat je voor de diensten die je aan sponsors verleent btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. BTW-plichtig Als uw vereniging door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Fiscale behandeling sponsors

Sponsoren en de fiscus Er is een groot verschil tussen een donatie en een sponsor. Bij een donatie is er geen tegenprestatie van de vereniging. Als de vereniging geen ANBI-status heeft (praktisch nooit) dan is een gift slechts beperkt aftrekbaar voor de gulle gever. Meestal is een vereniging wel een SBBI waardoor er geen schenkbelasting […]

Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor een overzichtelijke homepage De homepage van jouw website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor organisatie ben je, wat is jouw aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Richt je je op (potentiële) leden, maar […]

Wat er allemaal komt kijken bij een website

Waarvoor gebruik je de website? Denk van tevoren goed na over het doel van de website. Wat is de voornaamste functie? Informatie bieden, de standen van de club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de manier waarop de site wordt gebouwd en ingericht en hoeveel webpagina’s en -ruimte je […]

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jouw vereniging aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. […]

Haal winst uit verkoopactie

De verkoop van producten kan een goede bron van inkomsten zijn voor de vereniging. Bij een aantal verenigingen is het bijvoorbeeld standaard. Studentenverenigingen verkopen ieder jaar een almanak. Je kan iedere vorm bedenken van verkoop. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleding. Natuurlijk heeft iedere professionele sportclub een eigen kledinglijn. Maar dat kan een amateurvereniging ook opzetten. […]

0
Je winkelwagen