Promotie

De promotie van jouw vereniging is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Foto’s op de vereniging en de AVG

Algemene regels van de AVG Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden. Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan. Herkenbaar in beeld? Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een vergadering waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, […]

Zo ga je om met online klachten

Online klachten Negatieve reacties over producten en diensten zie je steeds vaker op internet. Het is een makkelijke manier om te klagen. Bovendien kan jet meestal redelijk anoniem. Online klachten zijn niet rechtstreeks – en uitsluitend – aan jou gericht. Sterker nog, de klachten zijn openbaar bij Google, Facebook, LinkedIn of Twitter. Soms hebben andere […]

Een pagina op Facebook voor jouw vereniging?

Facebook Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam. Profielen op andere social […]

Btw betalen over sponsorinkomsten?

BTW in het sponsorbedrag? Als jullie vereniging btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Ook in andere gevallen is er een grote kans dat je voor de diensten die je aan sponsors verleent btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. BTW-plichtig Als uw vereniging door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Is jouw website voor iedereen toegankelijk?

Tips voor betere website Nederland telt een paar miljoen mensen die een website niet op een ‘normale’ manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die door een handicap geen muis kunnen gebruiken. Wat kan je doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met jouw website? De meeste van […]

Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Fiscale behandeling sponsors

Sponsoren en de fiscus Er is een groot verschil tussen een donatie en een sponsor. Bij een donatie is er geen tegenprestatie van de vereniging. Als de vereniging geen ANBI-status heeft (praktisch nooit) dan is een gift slechts beperkt aftrekbaar voor de gulle gever. Meestal is een vereniging wel een SBBI waardoor er geen schenkbelasting […]

Hoe zorg je voor publiciteit?

Hoe verkrijg je publiciteit? Het antwoord is simpel: door te communiceren met de voor jou belangrijke partijen, zoals potentiele leden en sponsors. Maar bijvoorbeeld ook de gemeente waarin je opereert of overkoepelde organisaties waar je mee te maken hebt. Meestal gebeurt dit via de media (krant, omroep, vakbladen) door middel van persberichten. Maar het kan […]

Een perfect persbericht

Is het nieuws?  Over de vraag wat nieuws is, zijn lange discussies mogelijk. Verstuur alleen een persbericht als je écht iets te melden hebt. Stel jezelf steeds de vraag: ‘Wat is het nieuws en waarom is het belangrijk dat anderen dit weten?’ Heeft de vereniging een nieuwe commissie ingesteld dan is dat voor jou belangrijk, […]

Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor een overzichtelijke homepage De homepage van jouw website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor organisatie ben je, wat is jouw aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Richt je je op (potentiële) leden, maar […]

0
Je winkelwagen