Promotie

De promotie van uw vereniging of stichting is een breed begrip. U kunt als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen en stichtingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Evenementen organiseren

Een evenement kan verschillende doelen dienen. Enkele voorbeelden: Het onder de aandacht brengen van uw organisatie of uw diensten. Het informeren over een bepaald onderwerp. Het motiveren, belonen en stimuleren van uw vrijwilligers, leden, donateurs en medewerkers. Plan van aanpakIn een plan van aanpak kunt u de volgende onderwerpen opnemen: Wat is het doel van […]

Een professioneel congres organiseren

1. Binnen het budget blijvenHerkenbaar: succesvol congres, enthousiaste deelnemers, alleen buikpijn als de facturen binnenkomen? Het komt vaak voor: een congres dat over het budget gaat. Onder tijdsdruk worden beslissingen genomen die vaak niet de goedkoopste zijn. Toch is het te voorkomen. Enkele handvaten:Maak een verdeling in vaste en variabele kosten en bereken uw break even punt, waarop […]

Haal winst uit uw verkoopactie

De verkoop van producten kan een goede bron van inkomsten zijn voor de vereniging. Bij een aantal verenigingen is het bijvoorbeeld standaard. Studentenverenigingen verkopen ieder jaar een almanak. Je kan iedere vorm bedenken van verkoop. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleding. Natuurlijk heeft iedere professionele sportclub een eigen kledinglijn. Maar dat kan een amateurvereniging ook opzetten. […]

Foto’s op de vereniging en de AVG

Algemene regels van de AVG Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden. Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan. Herkenbaar in beeld? Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een vergadering waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, […]

Wat staat er in bestuursverslag?

Wat is een bestuursverslag In een bestuursverslag legt het bestuur verantwoording af over het beleid dat in het betreffende jaar is gevoerd. Het bevat een profiel van de organisatie, een visie van het bestuur en cijfers die betrekking hebben op de organisatie. Het financiële deel van een bestuursverslag noem je de ‘jaarrekening’. Een bestuursverslag van […]

Zo ga je om met online klachten

Negatieve reacties over producten en diensten zie je steeds vaker op internet. Het is een makkelijke manier om te klagen. Bovendien kan jet meestal redelijk anoniem. Online klachten zijn niet rechtstreeks – en uitsluitend – aan jou gericht. Sterker nog, de klachten zijn openbaar bij Google, Facebook, LinkedIn of Twitter. Soms hebben andere het al […]

Is uw website voor iedereen toegankelijk?

Tips voor betere website Nederland telt een paar miljoen mensen die een website niet op een ‘normale’ manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die door een handicap geen muis kunnen gebruiken. Wat kun je doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met jouw website? De meeste van […]

Btw betalen over sponsorinkomsten?

Als uw vereniging of stichting btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Als uw organisatie niet aangemerkt is als btw-plichtig, is er een grote kans dat u voor de diensten die u aan sponsors verleent toch btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. Btw-plichtig Als uw vereniging of stichting door de […]

Een pagina op Facebook voor uw vereniging of stichting?

Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam. Profielen op andere social media […]