Promotie

De promotie van jouw vereniging is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

10 praktische tips voor een professioneel clubblad

1. Herkenbare stijl Wanneer het clubblad op de deurmat valt, moet het voor elk lid duidelijk zijn dat het om dé club gaat. Stabiliteit in opmaak, logo, kleur en uitstraling zorgt voor herkenning. 2. Voorpagina als visitekaartje Het meest opvallende is de voorkant van het blad, in feite het visitekaartje van de vereniging. Naast herkenbaar […]

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jouw vereniging aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. […]

Wat heb je een sponsor te bieden?

Wat kan ik een sponsor bieden Je hebt voor jouw team kleding nodig en laat dit door de plaatselijke sportwinkel sponsoren. In ruil hiervoor staat het logo van de winkel afgebeeld op de kleding. Of een sponsor levert de prijzen voor jouw toernooi in ruil voor een spandoek aan de rand van het speelveld. Belangrijk […]

Sponsorwerving

Waarom en welke sponsor De eerste vraag die je jezelf stelt is: hoeveel geld hebben we nodig? En de vervolgvraag: Ga ik dit bij een aantal grote sponsoren halen of vraag ik grote aantallen kleine sponsoren om een bijdrage? Vele delen maken immers ook een geheel en verkleinen het afbreukrisico. Het vissen naar grote bedragen […]

Hoe houden we sponsors aan boord?

Sponsors behouden Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen, geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar ben je een bron van inkomsten […]

Bied sponsors opvallende tegenprestaties

Tegenprestaties Een advertentie in het clubblad, de sponsornaam op de website, op kleding, op reclameborden… Natuurlijk bied je deze tegenprestaties aan, toch zal je jouw (potentiële) sponsor daar niet altijd warm van worden: ‘Zo’n aanbod krijgen wij van iedere club in de buurt.’ En ‘warmte’ is juist bij goede sponsoring zo belangrijk. Twee partijen die […]

De ideale sponsorcommissie

Sponsorcommissie Een paar belangrijke tips voor het samenstellen van de ideale sponsorcommissie: De sponsorcommissie mag nooit uit één persoon bestaan. Met name het werven van sponsors kan een frustrerend werkje zijn waarbij commissieleden elkaar moeten blijven steunen en enthousiasmeren. ‘Verstoppen’ mag geen optie zijn. Teveel leden in de commissie is ook niet goed. Voor een […]

Wie zijn onze potentiële sponsors?

De te benaderen bedrijven Het eerste uitgangspunt: benader niet lukraak maar zeer selectief. Ga niet klakkeloos langs bedrijven die al bekend zijn als sponsor, dat zijn juist de bedrijven die beleid hebben en door dat beleid juist minder snel interesse kunnen hebben. Denk voor het bedrijf: welke doelgroepen wil men positief beïnvloeden door middel van […]

Gebruiksvriendelijke website

Zorg voor een overzichtelijke homepage De homepage van jouw website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor organisatie ben je, wat is jouw aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Richt je je op (potentiële) leden, maar […]

Wat er allemaal komt kijken bij een website

Waarvoor gebruik je de website? Denk van tevoren goed na over het doel van de website. Wat is de voornaamste functie? Informatie bieden, de standen van de club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de manier waarop de site wordt gebouwd en ingericht en hoeveel webpagina’s en -ruimte je […]