Sponsoring

Sponsoring vormt vaak een belangrijke inkomstenbron voor jouw vereniging. Hier vind je meer informatie over sponsors werven en behouden, een voorbeeld sponsorovereenkomst en andere zaken met betrekking tot sponsoring.

10 praktische tips voor een professioneel clubblad

1. Herkenbare stijl Wanneer het clubblad op de deurmat valt, moet het voor elk lid duidelijk zijn dat het om dé club gaat. Stabiliteit in opmaak, logo, kleur en uitstraling zorgt voor herkenning. 2. Voorpagina als visitekaartje Het meest opvallende is de voorkant van het blad, in feite het visitekaartje van de vereniging. Naast herkenbaar […]

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jouw vereniging aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. […]

Wat heb je een sponsor te bieden?

Wat kan ik een sponsor bieden Je hebt voor jouw team kleding nodig en laat dit door de plaatselijke sportwinkel sponsoren. In ruil hiervoor staat het logo van de winkel afgebeeld op de kleding. Of een sponsor levert de prijzen voor jouw toernooi in ruil voor een spandoek aan de rand van het speelveld. Belangrijk […]

Sponsorwerving

Waarom en welke sponsor De eerste vraag die je jezelf stelt is: hoeveel geld hebben we nodig? En de vervolgvraag: Ga ik dit bij een aantal grote sponsoren halen of vraag ik grote aantallen kleine sponsoren om een bijdrage? Vele delen maken immers ook een geheel en verkleinen het afbreukrisico. Het vissen naar grote bedragen […]

Hoe houden we sponsors aan boord?

Sponsors behouden Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen, geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar ben je een bron van inkomsten […]

Bied sponsors opvallende tegenprestaties

Tegenprestaties Een advertentie in het clubblad, de sponsornaam op de website, op kleding, op reclameborden… Natuurlijk bied je deze tegenprestaties aan, toch zal je jouw (potentiële) sponsor daar niet altijd warm van worden: ‘Zo’n aanbod krijgen wij van iedere club in de buurt.’ En ‘warmte’ is juist bij goede sponsoring zo belangrijk. Twee partijen die […]

De ideale sponsorcommissie

Sponsorcommissie Een paar belangrijke tips voor het samenstellen van de ideale sponsorcommissie: De sponsorcommissie mag nooit uit één persoon bestaan. Met name het werven van sponsors kan een frustrerend werkje zijn waarbij commissieleden elkaar moeten blijven steunen en enthousiasmeren. ‘Verstoppen’ mag geen optie zijn. Teveel leden in de commissie is ook niet goed. Voor een […]

Wie zijn onze potentiële sponsors?

De te benaderen bedrijven Het eerste uitgangspunt: benader niet lukraak maar zeer selectief. Ga niet klakkeloos langs bedrijven die al bekend zijn als sponsor, dat zijn juist de bedrijven die beleid hebben en door dat beleid juist minder snel interesse kunnen hebben. Denk voor het bedrijf: welke doelgroepen wil men positief beïnvloeden door middel van […]

Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

Wat te doen Klinkt dit je bekend in de oren? Dan val je onvoldoende op tussen jouw concurrent-sponsorwervers. Natuurlijk, in veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn: er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jouw verzoek kansloos is. Maar de meeste bedrijven hebben geen echt […]