Sponsoring

Sponsoring vormt vaak een belangrijke inkomstenbron voor uw vereniging of stichting. Hier vindt u meer informatie over sponsors werven en behouden, een voorbeeld sponsorcontract en andere zaken met betrekking tot sponsoring.

Checklist: Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Sponsorwerving

De eerste vraag die u uzelf stelt is: hoeveel geld hebben we nodig? En de vervolgvraag: Ga ik dit bij een aantal grote sponsoren halen of vraag ik grote aantallen kleine sponsoren om een bijdrage? Vele delen maken immers ook een geheel en verkleinen het afbreukrisico. Het vissen naar grote bedragen bij bedrijven is feitelijk […]

TIP: Wat heeft u een sponsor te bieden?

U heeft voor uw team kleding nodig en laat dit door de plaatselijke sportwinkel sponsoren. In ruil hiervoor staat het logo van de winkel afgebeeld op de kleding. Of een sponsor levert de prijzen voor uw toernooi in ruil voor een spandoek aan de rand van het speelveld. Wat heeft uw organisatie de sponsor te bieden? […]

Wat kunnen we vragen voor sponsoring?

Waardebepaling sponsoring Startpunten voor het onderzoek Waarde van de associatie Tot slot Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal […]

TIP: Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

Klinkt dit u bekend in de oren? Dan valt u onvoldoende op tussen uw concurent-sponsorwervers. Natuurlijk, in veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn: er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat uw verzoek kansloos is. Maar door mijn vele kijkjes in keukens van bedrijven weet […]

10 praktische tips voor een professioneel clubblad

Herkenbare stijlWanneer uw clubblad op de deurmat valt, moet het voor elk lid duidelijk zijn dat het om úw club gaat. Stabiliteit in opmaak, logo, kleur en uitstraling zorgt voor herkenning. Voorpagina als visitekaartjeHet meest opvallende is de voorkant van uw blad, in feite het visitekaartje van uw organisatie. Naast herkenbaar moet deze ook afwisselend […]

TIP: Hoe houden we sponsors aan boord?

Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen, geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar bent u een bron van inkomsten kwijt en […]

TIP: Bied sponsors opvallende tegenprestaties

Een advertentie in het clubblad, de sponsornaam op de website, op kleding, op reclameborden… Natuurlijk biedt u deze tegenprestaties aan, toch zal uw (potentiële) sponsor daar niet altijd warm van worden: ‘Zo’n aanbod krijgen wij van iedere club in de buurt.’ En ‘warmte’ is juist bij goede sponsoring zo belangrijk. Twee partijen die voelen dat […]

TIP: De ideale sponsorcommissie

Een paar belangrijke tips voor het samenstellen van de ideale sponsorcommissie: De sponsorcommissie mag nooit uit één persoon bestaan. Met name het werven van sponsors kan een frustrerend werkje zijn waarbij commissieleden elkaar moeten blijven steunen en enthousiasmeren. ‘Verstoppen’ mag geen optie zijn. Teveel leden in de commissie is ook niet goed. Ooit werkte ik […]

Checklist: Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij u aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is uw boodschap. Zoek […]