News

Wilt u uw organisatie vestigen in een pand, dan kunt u gaan huren of kopen. Als uw organisatie bereid is om een investering te doen, zeker weet dat u de komende jaren niet gaat uitbreiden en het niet erg vindt om voor eventuele verbouwingskosten op te draaien, is kopen een goede optie.

Wij hebben binnen de vereniging ieder jaar weer discussies met leden (of ouders van leden) over het feit of men nu wel of niet nog lid is. Deze discussies spelen natuurlijk altijd wanneer de acceptgirokaarten voor het nieuwe seizoen weer verzonden zijn.

Het opzetten en onderhouden van een ledenadministratie is een belangrijk onderdeel van een vereniging. Om de gegevens goed in te voeren en up-to-date te houden zijn er diverse softwarepakketten. Waar moet u op letten en wat zijn de
mogelijkheden? In dit artikel gaan we in op het registreren van de financiële gegevens met betrekking tot de contributie en financiële administratie.

De penningmeester van een culturele stichting maakt zich zorgen. Hij betaalt alle vrijwilligers 200 euro per maand aan onkostenvergoedingen. Iemand wees hem er op dat dit voor problemen kan zorgen bij de Belastingdienst. De penningmeester vreest nu voor een boete of naheffing. Terecht of niet?

Verkoopacties zijn de meest gebruikte manier om extra geld voor uw organisatie te verdienen. Ieder jaar maken duizenden clubs, verenigingen, kerken, scholen, koren en stichtingen hiervan gebruik en er worden vele euro’s opgehaald. Om winst uit uw verkoopactie te halen is een goede voorbereiding het halve werk.

Een bankrekening is voor een vereniging of stichting onmisbaar. Lopen alle
transacties via deze bankrekening, dan is er een bijkomend voordeel: alle
geldstromen zijn volledig transparant. Waar moet u op letten bij het openen van
een rekening?

De taak van de kascommissie is om de jaarrekening te controleren. Maar hoe doet u dat, zo’n controle? Deel 2 gaat in op de controle van de opbrengsten. Kascommissies hebben vaak veel aandacht voor controle van de kosten, maar letten minder op de opbrengsten.

De taak van de kascommissie is om de jaarrekening te controleren. Maar hoe doet u dat, zo’n controle? Deel 4 gaat in op de controle van de balans, waarbij van iedere post op de balans moet worden vastgesteld of het bedrag klopt.

De taak van de kascommissie is om de jaarrekening te controleren. Maar hoe doet u dat, zo’n controle? In deze serie leggen we dat uit. Deel 1 gaat in op het verschil tussen factuurcontrole en kostencontrole.