Help, een conflict binnen de commissie!

Conflict binnen de commissie

Commissieleden zijn in eerste aanleg aansprakelijk voor hun daden. Gaat een commissielid akkoord met de bouw van bijvoorbeeld een nieuw clubgebouw en leidt dit later tot grote financiële problemen? Dan kan het commissielid in kwestie (mede) aansprakelijk worden gesteld voor de kosten. Ook als je als enige commissielid tegen stemde en het besluit per meerderheid van stemmen is genomen. Bij conflicten is het gebruikelijk dat de insteller van de commissie bemiddelt. Ben je het als commissaris niet eens met een besluit van de commissie, dan heb je in principe twee mogelijkheden:

• Wend je tot het orgaan dat de commissie instelde en vraag om een schriftelijke goedkeuring van het besluit waar je niet achter staat. Hiermee leg je namelijk de verantwoordelijkheid en de daaraan klevende aansprakelijkheid (na goedkeuring door middel van een verklaring met handtekening) bij de insteller van de commissie.
  • Stel jouw lidmaatschap van de commissie ter beschikking. Dat betekent dat je opstapt tenzij de insteller van de commissie er op staat dat je aanblijft (en schriftelijk de mogelijke aansprakelijk overneemt).