TIP: De ideale sponsorcommissie

Een paar belangrijke tips voor het samenstellen van de ideale sponsorcommissie:

• De sponsorcommissie mag nooit uit één persoon bestaan. Met name het werven van sponsors kan een frustrerend werkje zijn waarbij commissieleden elkaar moeten blijven steunen en enthousiasmeren. ‘Verstoppen’ mag geen optie zijn.
  • Teveel leden in de commissie is ook niet goed. Ooit werkte ik voor een vereniging met 7 sponsorcommissieleden en dat kwam de slagkracht niet ten goede. Voor een ‘gewone’, kleine non-profitorganisatie is drie of vier personen ideaal.
  • Zoek tussen de leden naar een jong iemand met verkoopervaring (sales-type) en een iets oudere directeur van een lokaal/regionaal ‘business-to-business’-bedrijf. Mensen die gewend zijn om te acquireren en dat ook leuk vinden. Dit soort werkervaring, in combinatie met passie voor de club, is goud waard in een sponsorcommissie. Deze ‘junior’ en ‘senior’ kunnen ook samen op pad voor wervende gesprekken en onderhandelingen.
  • Laat een gepensioneerd lid en/of dat ene lid dat zich overal met hart en ziel voor inzet, werken aan tijdrovende klussen. Zoals het schrijven van een sponsorbeleidsplan en de sponsorvoorstellen, brieven schrijven en verzenden, administratie, informatie verzamelen over mogelijke sponsors en de organisatie van events. Een ander kan zich dan volledig richten op het werven. Profiel: (oud-)ambtenaar of manager en/of type keiharde werker.

Nogmaals, dit is het ideale plaatje. De praktijk leert dat het lastig kan zijn om goede commissieleden te vinden. Toch is mijn ervaring dat mensen met de hierboven genoemde profielen, in de genoemde rollen, het echt leuk vinden in de sponsorcommissie en hun taken dan ook lang volhouden.