TIP: Domeinnaam van uw website registreren

In Nederland verzorgt de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) de uitgifte en registratie van domeinnamen eindigend op .nl.

Op de website van de SIDN kan worden nagegaan of een domeinnaam nog vrij is. Overigens bieden veel providers die naamscontrole ook aan. Is de domeinnaam vrij, dan luidt het dringende advies: snel registreren.

Aanvragen .nl-domein bij provider

De aanvraag voor registratie van een .nl-domein kan alleen worden ingediend bij een zogenoemde deelnemer categorie I, een bij de SIDN geregistreerde tussenpersoon. Vrijwel alle providers en andere internetdienstverleners zijn SIDN-deelnemer. Op de website van de SIDN is een lijst te vinden, maar tien tegen één dat u voor registratie ook bij uw eigen provider terecht kunt.
Ook vindt u bij de SIDN informatie over de eisen en voorwaarden waaraan een aanvraag moet voldoen.

Kosten van registratie

De kosten voor het registreren van een domeinnaam verschillen per provider. Meestal gaat het om een bedrag van € 10 tot € 25 per domeinnaam per jaar.

De meeste providers bieden registratie aan in combinatie met een pakket voor hosting (beheer, onderhoud) van een website. In combinatie met hosting vallen de kosten wel hoger uit.

Het loont om de aanbiedingen van verschillende providers met elkaar te vergelijken, omdat de prijzen nogal uiteenlopen.
Tip
Let op: bij veel providers is registratie van een domeinnaam pas een feit op het moment dat het daarvoor verschuldigde bedrag op de bankrekening van de provider (SIDN-deelnemer of registrar) is bijgeschreven. Let daarom goed op de voorwaarden van de provider.