Grootste sportverenigingen

Wat zijn de grootste sportverenigingen in Nederland?

NOC-NSF publiceert jaarlijks een overzicht van sportverenigingen. Bovenaan staat de KNVB met meer dan 1 miljoen leden.

Top 10 sportverenigingen

Nederland kent een groot aantal sportverenigingen. Die zijn aangesloten bij NOC-NSF. In een jaarlijkse publicatie vermeldt deze organisatie de omvang van de sportdeelname in Nederland. Daarin staat ook de omvang van het ledental. Ledental en sportbeoefening is niet hetzelfde. Bij sommige sporten zijn er meer mensen die de betreffende sport beoefenen dan er lid zijn van een vereniging. Dat is bijvoorbeeld het geval bij wandelen. Slechts een beperkt aantal mensen doet dat in verenigingsverband.

De opgave van 2019 wijkt vaak af van die van de individuele sportbonden. Voor de vergelijkbaarheid van de cijfers hieronder de Top-10 op basis van de cijfers van de NOC-NSF.

SportbondTotaal 2019
1KNVBKoninklijke Nederlandse Voetbal Bond1.184.000
2KNLTBKoninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond527.000
3 Sportvisserij Nederland509.000
4KNGFKoninklijke Nederlandse Golf Federatie366.000
5KNHBKoninklijke Nederlandse Hockey Bond244.000
6KNGUKoninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie268.000
7KNHSKoninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie144.000
8 Atletiekunie129.000
9KNZKoninklijke Nederlandse Zwembond140.000
10NEVOBONederlandse Volleybal Bond112.000

Ontwikkeling ledental

Bij praktisch alle sporten in Nederland daalt het aantal leden. Net als de hele samenleving zijn ook sporters steeds meer individueel gericht. Groeiende sportbonden zijn dan ook die voor bijvoorbeeld berg en wandelsport. Niet alleen daalt het aantal leden bij sportverenigingen, ook het aantal verenigingen neemt af. Bij veel sporten zie je trouwens dat er niet actieve verenigingen zijn. Die hebben praktisch geen leden of geen activiteiten. De komende jaren zal dat nog verder afnemen is de verwachting.