Werven: Het bepalen van doelgroepen

Werven: Het bepalen van doelgroepen

Werven: Het bepalen van doelgroepen
Doelgroep bepalen
Uw doelgroep is eigenlijk het antwoord op de vraag: welke nieuwe leden of donateurs willen wij aantrekken?
  • Jonge leden?
  • Leden van middelbare leeftijd?
  • Gepensioneerde leden?
  • Mannen?
  • Vrouwen?
  • Alle mensen in de stad of het dorp?
  • Kapitaalkrachtigen?
  • Leden die twee jaar geleden hun lidmaatschap opzegden en die u graag weer wilt verwelkomen?
  • Leden of donateurs van collega verenigingen of -stichtingen?
  • Etc etc
Wilt u een rake boodschap in het hart van de doelgroep brengen, dan zult u moeten weten wie u wilt gaan werven. Pubers spreekt u immers anders aan dan gepensioneerden en oud-leden of –donateurs anders dan nieuwe. Algemeen geldt: hoe meer de boodschap is gepersonaliseerd, hoe beter het resultaat.
 
Keuzes
U zult dus keuzes moeten maken, bijvoorbeeld op basis van eerdere werfacties. Inzicht in de resultaten van vorige acties kunnen u wijsheid brengen:
  • Welke combinatie van actie en doelgroep scoorden toen het best?
  • Is die doelgroep nu nog steeds interessant?
  • Kunt u die actie vertalen naar een nieuwe doelgroep?
Tegelijkertijd beperken keuzes u. Als u een op maat gemaakte folder naar pubers wilt sturen, zult u adressen moeten hebben. En voor een huis-aan-huis-folder is dat natuurlijk weer niet nodig. Meer over
aanbod en middelen.