Contributie sneller binnen krijgen

5 tips om de contributie sneller binnen te krijgen
  1. Online betalen
    Laat de leden hun contributie via de website overmaken. Ze schrijven zich online in of verlengen hun lidmaatschap en kunnen daarbij direct afrekenen. Een van de meest gebruikte en makkelijke vormen is iDEAL. Je kan de leden ook een e-mail sturen met daarin een iDEAL-koppeling.
  2. Korting
    Om op tijd betalen te stimuleren, kan je een korting geven van 5% op het totaalbedrag van de factuur. Als er binnen 14 dagen betaald wordt mag deze korting rechtstreeks worden afgetrokken van het factuurbedrag. Vermeld dit bedrag desnoods apart op de factuur. Bij online betalingen geef je de leden een kortingscode.
  3. Reageren
    Heeft een lid de contributie nog niet betaald, geef dan de mogelijkheid om te reageren. Iemand kan simpelweg vergeten zijn te betalen, maar er kunnen ook persoonlijke problemen spelen. Geef in de betalingsherinnering aan dat er contact kan worden opgenomen en vraag naar de reden van niet-betalen.
  4. Betalingsregeling
    Spreek een betalingsregeling af om het bedrag in termijnen te betalen. Vaak is het geen onwil om te betalen, maar onmacht. Als het bedrag over een bepaalde periode in delen betaald kan worden is dit voor de meesten makkelijker te realiseren. En voor de vereniging is de kans groter dat ze het geld uiteindelijk krijgt.
  5. Direct aanspreken
    Je kan leden (of ouders) ook aanspreken wanneer je ze op de vereniging ziet over het feit dat er nog geen contributie is ontvangen. Zet ze niet teveel voor het blok, maar geef aan dat je ze graag als lid wilt behouden. Geef de mogelijkheid om direct te betalen, bijvoorbeeld contant, mobiel of per betaalautomaat. De drempel om te betalen wordt dan een stuk lager.

Let op! Het betalen van contributie moet in de statuten worden opgenomen. Is dit niet het geval, dan kan je de leden ook geen verplichting tot het betalen ervan opleggen. Het niet betalen van contributie kan dan ook niet leiden tot de beëindiging van het lidmaatschap.