Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

TIP: Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?
Wat kan ik doen om beter te zijn dan mijn concurrenten?

Bij sponsoring zijn de vaak veel aanvragen bij dezelfde sponsoren. Zorg dat jouw voorstel beter is dan van de concurrent. Sluit aan bij het sponsorbeleid van de sponsor. Zorg voor een duidelijk aanbod.

Wat te doen

Klinkt dit je bekend in de oren? Dan val je onvoldoende op tussen jouw concurrent-sponsorwervers. Natuurlijk, in veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn: er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jouw verzoek kansloos is. Maar de meeste bedrijven hebben geen echt sponsorbeleid. En als een voorstel echt goed is, dan blijkt er ook vaak nog een potje beschikbaar. Negen van de tien sponsorzoekers doen gewoon hun voorwerk niet goed. Zorg dat je die nummer tien bent!

  • Bel een bedrijf eerst en informeer naar de bovengenoemde beleid- en budgetkwestie. Verspil geen tijd aan kansloze missies!
  • Geef niet het gevoel dat je ‘jouw hand ophoudt’. Ga op de stoel van de beoordelaar zitten als je een sponsorbrief schrijft. Geef hem redenen om zaken met jou te willen doen. Verdiep je in het bedrijf en speur naar overeenkomsten met jouw vereniging. 
  • Wie zijn de klanten, personeel, leveranciers, etc. van het bedrijf? Zien die jouw sponsoruitingen?
  • Stem jouw voorstel af op iets speciaals: een lustrum, de opening van een nieuw bedrijfspand, etc.
  • Leer van jouw concurrenten en van sponsorbeleid. Speur op Internet naar sponsorpakketten en bestudeer verwijzingen op overzichtssites.
  • Breng jouw concurrenten op de (lokale) sponsormarkt in kaart. Zorg dat je iets beters te bieden hebt.

In één A4-tje overtuig je een bedrijf er zo van dat je je specifiek richt op samenwerking met hen. Vervolgens moet ook jouw kant van het verhaal opvallen. Waarom ben je een betere partner dan jouw concurrenten? Omdat je professionaliteit uitstraalt en echt toegevoegde waarde biedt. Laat dat blijken uit een bijlage met jouw voorstel / de sponsorpakketten, omlijst met aanvullende informatie. Daarmee communiceer je helder en onderscheidend wie je bent en wat je te bieden hebt.

Het zal even flink aanpoten zijn om al dit voorwerk goed te doen. Maar met de juiste mensen (commercieel, drive en hart voor de club) lukt het en de beloning is groot. Jouw concurrenten krijgen het nakijken in de strijd om sponsors en jouw organisatie zal nog jarenlang plezier en gemak hebben van jouw inspanningen.