TIP: Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

TIP: Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

TIP: Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

Klinkt dit u bekend in de oren? Dan valt u onvoldoende op tussen uw concurent-sponsorwervers. Natuurlijk, in veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn: er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat uw verzoek kansloos is. Maar door mijn vele kijkjes in keukens van bedrijven weet ik dat verreweg de meeste bedrijven geen echt sponsorbeleid hebben. En als een voorstel echt goed is, dan blijkt er ook vaak nog een potje beschikbaar. Negen van de tien sponsorzoekers doen gewoon hun voorwerk niet goed. Zorg dat u die nummer tien bent!

  • Bel een bedrijf eerst en informeer naar de bovengenoemde beleid- en budgetkwestie. Verspil geen tijd aan kansloze missies!
  • Geef niet het gevoel dat u ‘uw hand ophoudt’. Ga op de stoel van de beoordelaar zitten als u een sponsorbrief schrijft. Geef hem redenen om zaken met u te willen doen. Verdiep u in het bedrijf en speur naar overeenkomsten met uw organisatie. 
  • Wie zijn de klanten, personeel, leveranciers, etc. van het bedrijf? Zien die uw sponsoruitingen?
  • Stem uw voorstel af op iets speciaals: een lustrum, de opening van een nieuw bedrijfspand, etc.
  • Leer van uw concurrenten en van sponsorbeleid. Speur op Internet naar sponsorpakketten en bestudeer verwijzingen op overzichtssites. (als vermogensfondsen.pagina.nl en sponsoring.pagina.nl. – kader rechts)
  • Breng uw concurrenten op de (lokale) sponsormarkt in kaart. Zorg dat u iets beters te bieden hebt.

In één A4-tje overtuigt u een bedrijf er zo van dat u zich specifiek richt op samenwerking met hen. Vervolgens moet ook uw kant van het verhaal opvallen. Waarom bent u een betere partner dan uw concurrenten? Omdat u professionaliteit uitstraalt en echt toegevoegde waarde biedt. Laat dat blijken uit een bijlage met uw voorstel/ de sponsorpakketten, omlijst met aanvullende informatie. Daarmee communiceert u helder en onderscheidend wie u bent en wat u te bieden heeft.

Het zal even flink aanpoten zijn om al dit voorwerk goed te doen. Maar met de juiste mensen (commercieel, drive en hart voor de club) lukt het en de beloning is groot. Uw concurrenten krijgen het nakijken in de strijd om sponsors en uw organisatie zal nog jarenlang plezier en gemak hebben van uw inspanningen.