Promotie

De promotie van uw vereniging of stichting is een breed begrip. U kunt als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen en stichtingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

TIP: Plaatsing in nieuws- en huis-aan-huisbladen

VerschilWat is het verschil tussen deze twee media? Een nieuwsblad verschijnt maximaal vijf maal per week en wordt regionaal verspreid. Een nieuwsblad heeft betaalde abonnees. Een huis-aan-huisblad verschijnt meestal één keer per week en is gratis. Het wordt lokaal of soms ook regionaal verspreid. Voor huis-aan-huisbladen geldt dat advertenties de basis voor het bestaan vormen. […]

TIP: Zoek publiciteit via een advertorial

Wat is een advertorial?Een advertorial is in feite een advertentie in een redactionele opmaak. Qua opmaak, lettertype en dergelijke onderscheidt een advertorial zich nauwelijks van een redactioneel artikel. Daarom leent het zich goed voor veel verenigingen en stichtingen omdat u in een advertorial meer ruimte heeft om uw verhaal te vertellen of iets uit te […]

Sponsorwerving

De eerste vraag die u uzelf stelt is: hoeveel geld hebben we nodig? En de vervolgvraag: Ga ik dit bij een aantal grote sponsoren halen of vraag ik grote aantallen kleine sponsoren om een bijdrage? Vele delen maken immers ook een geheel en verkleinen het afbreukrisico. Het vissen naar grote bedragen bij bedrijven is feitelijk […]

Een pakkende folder of brochure maken

Folder Brochure Soorten folders en brochures   Folder Een folder bestaat uit minimaal vier pagina’s en is zelden omvangrijker dan acht pagina’s. Een folder is een geschikt medium om een onderwerp van beperkte omvang te behandelen. In vergelijking met een brochure kunt u niet erg diep gaan. Ontvangers gebruiken een folder om zich snel te […]

Nieuwsbrief: online of op papier

Wat is een nieuwsbrief? Met een nieuwsbrief verspreidt u snel actuele informatie op papier of per e-mail. Het doel van een nieuwsbrief is niet alleen om uw relaties op de hoogte te houden, maar ook om het contact warm te houden door regelmatig iets van u te laten horen. U doet bijvoorbeeld verslag van de […]

TIP: Wat heeft u een sponsor te bieden?

U heeft voor uw team kleding nodig en laat dit door de plaatselijke sportwinkel sponsoren. In ruil hiervoor staat het logo van de winkel afgebeeld op de kleding. Of een sponsor levert de prijzen voor uw toernooi in ruil voor een spandoek aan de rand van het speelveld. Wat heeft uw organisatie de sponsor te bieden? […]

TIP: Domeinnaam van uw website registreren

In Nederland verzorgt de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) de uitgifte en registratie van domeinnamen eindigend op .nl. Op de website van de SIDN kan worden nagegaan of een domeinnaam nog vrij is. Overigens bieden veel providers die naamscontrole ook aan. Is de domeinnaam vrij, dan luidt het dringende advies: snel registreren. Aanvragen .nl-domein bij […]

Praten met de pers

Woordvoerderschap Het interview De persconferentie Woordvoerderschap Het is belangrijk dat u goede afspraken maakt over het woordvoerderschap, dus over wie de pers te woord mag staan. Dat voorkomt dat er onjuiste informatie naar buiten wordt gebracht. Geef in uw organisatie door dat alle perscontacten via deze personen verlopen zodat u zicht houdt op welke gegevens […]

Onmisbaar: een professionele huisstijl

Wat is een huisstijl? Een huisstijl is de manier waarop een organisatie zich presenteert. Dat kan natuurlijk op veel manieren. Allereerst visueel: een logo is een van de meest herkenbare en belangrijke onderdelen van een huisstijl. Vaak is er naast de naam een afbeelding in verwerkt die past bij de organisatie, zoals een zeilboot bij een zeilvereniging of […]

Wat kunnen we vragen voor sponsoring?

Waardebepaling sponsoring Startpunten voor het onderzoek Waarde van de associatie Tot slot Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal […]