Promotie

De promotie van jouw vereniging is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Is jouw website voor iedereen toegankelijk?

Tips voor betere website Nederland telt een paar miljoen mensen die een website niet op een ‘normale’ manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die door een handicap geen muis kunnen gebruiken. Wat kan je doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met jouw website? De meeste van […]

Domeinnaam van website registreren

SIDN In Nederland verzorgt de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) de uitgifte en registratie van domeinnamen eindigend op .nl. Op de website van de SIDN kan worden nagegaan of een domeinnaam nog vrij is. Overigens bieden veel providers die naamscontrole ook aan. Is de domeinnaam vrij, dan luidt het dringende advies: snel registreren. Aanvragen .nl-domein […]

Checklist: Een perfect persbericht

Is het nieuws?  Over de vraag wat nieuws is, zijn lange discussies mogelijk. Verstuur alleen een persbericht als u écht iets te melden heeft. Stel uzelf steeds de vraag: ‘Wat is het nieuws en waarom is het belangrijk dat anderen dit weten?’ Heeft uw vereniging een nieuwe commissie ingesteld dan is dat voor u belangrijk, […]

Hoe benaderen we potentiële sponsors?

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsorwerving?

Wat te doen Klinkt dit je bekend in de oren? Dan val je onvoldoende op tussen jouw concurrent-sponsorwervers. Natuurlijk, in veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn: er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jouw verzoek kansloos is. Maar de meeste bedrijven hebben geen echt […]

Wat kunnen we vragen voor sponsoring?

Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal mensen uit een bepaalde doelgroep wordt gelezen. Of hij vraagt bedrag […]

Haal winst uit verkoopactie

De verkoop van producten kan een goede bron van inkomsten zijn voor de vereniging. Bij een aantal verenigingen is het bijvoorbeeld standaard. Studentenverenigingen verkopen ieder jaar een almanak. Je kan iedere vorm bedenken van verkoop. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleding. Natuurlijk heeft iedere professionele sportclub een eigen kledinglijn. Maar dat kan een amateurvereniging ook opzetten. […]

Foto’s op de vereniging en de AVG

Algemene regels van de AVG Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden. Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan. Herkenbaar in beeld? Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een vergadering waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, […]

Zo ga je om met online klachten

Online klachten Negatieve reacties over producten en diensten zie je steeds vaker op internet. Het is een makkelijke manier om te klagen. Bovendien kan jet meestal redelijk anoniem. Online klachten zijn niet rechtstreeks – en uitsluitend – aan jou gericht. Sterker nog, de klachten zijn openbaar bij Google, Facebook, LinkedIn of Twitter. Soms hebben andere […]

Maak je eigen online enquête

Enquête maken Een online enquête is een snelle, makkelijke en goedkope manier om de mening van de leden of achterban te peilen. Een aantal voorbeelden uit de praktijk: Vraag jouw achterban hoe zij denken over het bestuur van de gedurende de afgelopen bestuursperiode. Jouw organisatie heeft plannen om een nieuwe website te bouwen. Wat willen de leden […]