Informele vereniging omzetten naar formele vereniging

Informele vereniging omzetten

Je heb een informele vereniging die je wil omzetten naar een formele vereniging. Bij de informele vereniging zijn de bestuurders zelf aansprakelijk. Als de vereniging groter wordt of meer activiteiten gaat verrichten kan het zijn dat je deze wil overzetten naar een formele vereniging. Bij een formele vereniging ligt de aansprakelijkheid namelijk bij de vereniging zelf. Dat is omdat een formele vereniging een rechtspersoon is.

Daarnaast kan de vereniging een bankrekening openen, op naam van de vereniging. De formele vereniging moet ook zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Door het omzetten van de vereniging wordt deze professioneler.

Wat is de procedure?

Contract of brief

Hoe zet je een informele vereniging om naar een formele vereniging? Voor het omzetten moet je langs de notaris. Eerst moet de informele vereniging een besluit nemen over het formaliseren en de statuten opstellen en goedkeuren. Dit besluit moet zijn vastgelegd in notulen. Daarna maak je een afspraak bij de notaris De notaris zal ook de statuten doornemen en de gegevens van de bestuurders controleren. Voor het passeren van de statuten gaan de bestuurders langs de notaris om de statuten te ondertekenen. De notaris zorgt voor inschrijven bij de Kamer van Koophandel en inschrijving in het UBO-register. Stond de vereniging al ingeschreven? Dan moet de wijziging worden doorgegeven.

Lees ook: Stappenplan vereniging formaliseren.

Wat kan je nog meer regelen?

Het omzetten van een informele vereniging naar een formele vereniging is een grote stap in het professionaliseren van de vereniging. Maar daarnaast kan je nog meer doen. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een huishoudelijk reglement. In dat reglement staan de interne regels van de vereniging. Deze kan je zelf opstellen en hoeft niet goedgekeurd door de notaris.

Daarnaast vind je op deze site nog meer documenten die je voor de vereniging kan gebruiken. Zoals verschillende notulen, een declaratieformulier, een vrijwilligersovereenkomst en nog veel meer.

Je winkelwagen