is een dienst van Gita Kennisbronnen

is een dienst van Gita Kennisbronnen

Waarderen en belonen van vrijwilligers

Waarderen Er zijn veel manieren waarop je vrijwilligers kan waarderen. Van een simpel compliment in de wandelgangen tot lovende artikelen, een vrijwilligersfeest of een Koninklijke onderscheiding. Een compliment geven door iemands inzet publiekelijk te benoemen, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen. En een figuurlijk schouderklopje door aandacht te besteden aan de prestaties van de vrijwilliger. Training: de mogelijkheid om […]

Vrijwilligers en de Arbowet

Voordelen van een goed arboklimaat En waarom zou je nu zoveel moeite moeten doen voor optimale arbeidsomstandigheden in jouw vereniging? Dat heeft meerdere redenen. Hier noemen wij er twee: Je mijdt financiële risico’s. Denk aan een ongeval dat zich binnen de vereniging voordoet. Als de Arbeidsinspectie concludeert dat ‘gevaarlijke arbeidsomstandigheden’ daarvan de oorzaak zijn, kan […]

Wie draait op voor de schade van (vrijwillige) medewerkers?

Aansprakelijkheid werkgever Volgens de wet is een werkgever aansprakelijk voor schade die een werknemer lijdt tijdens de uitoefening van zijn werk. Tenzij jij aantoont dat je alle verplichtingen bent nagekomen. Ook kan het zijn dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. In die gevallen is de […]

Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen?

Vrijwilligers die niet deugen De meeste vrijwilligers zijn een aanwinst voor de organisatie. Helaas zit er ook wel eens een rotte appel tussen. De gevolgen kunnen heel ernstig zijn. Denk aan seksueel misbruik, diefstal, witwassen. Hoe kan je als organisatie je hier tegen wapenen? Dat kan bijvoorbeeld door van alle vrijwilligers een VOG te vragen. […]

Vrijwilligers begeleiden

Werkzaamheden Om vrijwilligers op de meest effectieve manier te begeleiden, is het belangrijk dat de werkzaamheden aansluiten op de belangstelling van de vrijwilliger. Bovendien bespreek je of de vrijwilliger een specifieke taak zelfstandig kan én wil uitvoeren. Lastig? Niet als je jezelf om te beginnen de volgende vragen stelt: Kan deze vrijwilliger de taak uitvoeren? (de […]

Behoud van vrijwilligers

Oorzaken van vertrek Nederlanders zijn over het algemeen minder honkvast dan vroeger. Ze verhuizen vaker en wisselen ook vaker van werkkring. Slechts een enkeling is nog zijn leven lang actief voor dezelfde organisatie. Je zal je dus moeten neerleggen bij een zeker verloop in het vrijwilligersbestand. Maar het is wel nuttig om te weten waaróm […]

Uitbesteden van vrijwilligerswerk

Uitbesteden Met name bij sportclubs is merkbaar dat bijvoorbeeld het draaien van bardiensten of het verzorgen van de velden lastiger is uit te voeren met vrijwilligers. Veel leden voelen zich eerder klant van de tennisbaan dan lid van de tennisvereniging en hebben geen zin in ‘gedoe’. Leden kan dan de mogelijkheid geboden worden om tegen […]

Wat is vrijwilligerswerk door bedrijven?

Werknemersvrijwilligerswerk Klussen op een kinderboerderij. Een dagje uit met ouderen of gehandicapten. Er zijn talloze voorbeelden van vrijwilligerswerk in de tijd van de baas. Bedrijven doen graag mee aan deze trend. Sommigen zetten een actief vrijwilligersbeleid op (‘corporate volunteering’) en bieden daarbij bemiddeling en begeleiding. Anderen zetten zich bijvoorbeeld incidenteel een middag in voor een goed doel. Hebben […]

Succesvol werven van vrijwilligers

Inventariseer jouw behoefte Bedenk vooraf voor welke werkzaamheden je de nieuwe vrijwilliger wilt inzetten.  Gaat het om een afgebakende functie of zoek je een alleskunner die taken verricht op velerlei gebied? Is het een vacature voor onbepaalde tijd of een tijdelijk project, bijvoorbeeld bijspringen op een open dag? Omschrijf de taken zo duidelijk en concreet […]

Betrekken en betrokken houden

Communicatie en informatie over activiteiten Betrokkenheid maak je mogelijk door de vereniging een gezicht te geven. Weten buitenstaanders wat de vereniging doet? En wat de medewerkers drijft? Hier volgen enkele middelen die hierbij helpen: Sociale media: Denk bij communicatie aan verschillende digitale vormen. Sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn kunnen als platform dienen voor persoonlijke […]

is een dienst van Gita Kennisbronnen

0
    Je winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug